no-img
ام ای پدیا

دانلود تحقیق آراء تربيتي پيشگامان تعليم و تربيت


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود تحقیق آراء تربیتی پیشگامان تعلیم و تربیت
doc
فروردین ۲۵, ۱۳۹۶
هر صفحه 68 تومان
تعداد صفحات: 37 صفحه
۲,۵۰۰ تومان
۲,۵۰۰ تومان – خرید

دانلود تحقیق آراء تربیتی پیشگامان تعلیم و تربیت


دانلود تحقیق آراء تربیتی پیشگامان تعلیم و تربیت

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۳۷ صفحه

 خلاصه ای از فایل

لوسمنویچ  ویگوتسکی ( ۱۹۳۴ – ۱۸۹۶ )

ویگوتسکی در سال ۱۸۹۶ به دنیا آمد و در زمان انقلاب سال ۱۹۱۷ دانشجوی دانشگاه مسکو بود. او در زمینه ادبیات، علوم اجتماعی، فلسفه و هنرها دانش وسیعی آموخت و در سال ۱۹۲۴ به روان شناسی روی آورد. ده سال بعد در سال ۱۹۳۴ در سن سی و هشت سالگی از بیماری سل در گذشت. او از نظرات و فعالیت های معاصران اروپایی عمده خود مانند اشترن، کلاپارد، پیاژه و گشتالتیست ها و اعضای مکتب وستبرک به خوبی آگاه بود.

با کار پراگماتیست های آمریکایی، ثوراندایک، واتسون و مکتب رفتار گرایی نیز کاملا آشنایی داشت. با این همه او از لحاظ علایق و شیوه برخورد، بیشترین نزدیکی را با پیاژه داشت، و دلبستگی اش بیشتر به روانشناسی زبان، فرایند های دخیل در فراگیری زبان، مسائلی از قبیل اختلال مغزی ناتوانی در سخن گفتن، و مهم تر از همه رابطه میان تکامل زبان و رشد فکری بود.

در سال ۱۹۳۸ مجموعه ای از مقالات او گرد آمد و تحت عنوان اندیشه و زبان به چاپ رسید. این اثر به موازات، در تکمیل و در تعارض با کار پیاژه، کمک های ویگوتسکی و همکارانش را جمع بندی می کرد. مسیر رشد فکری بچه های کوچک را ترسیم می کرد و آن را با تکامل زبان و نقشی که آموزش و آگاهی دراین میان برعهده دارندارتباط می داد.    ( کانل، ترجمه: افشار، ۱۳۶۸، ص ۴۴۳ )

ویگوتسکی جنبه های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی را در رشد شناختی بسیار با اهمیت می داند. او در توضیح اهمیت عوامل سه گانه بالا کارکردهای ذهنی را به دو دسته زیر تقسیم می کند:

  • کارکرد های نخستین ذهنی ۲ – کارکردهای عالی ذهنی

کارکرد های نخستین به توانایی های طبیعی و ناآموخته ی انسان مانند توجه کردن، حس کردن، و ادراک کردن اشاره می کنند. در­ جریان رشد یا تحول، این کارکردهای نخستین ذهنی تدریجا به کارکردهای عالی ذهنی، یعنی حل مسئله و تفکر، تغییر می یابند. این تغییر از کارکرد های نخستین به کارکردهای عالی ذهنی عمدتا از راه تاثیر فرهنگ و در زمینه تاریخی­– اجتماعی­ میسر است. (سیف، ۱۳۸۰، ص ۲۱۷ )

یکی از مفاهیم عمده ای که چگونگی تبدیل روابط اجتماعی به کارکردهای ذهنی را نشان می دهد مفهوم درونی سازی [۲] است. ویگوتسکی می گوید گفتار خود محورانه گفتار اجتماعی است که جریان درونی سازی به سوی گفتار درونی را نشان می دهد. او در تحول یا رشد زبان سه دوره را متمایز می سازد: گفتار اجتماعی، گفتار خود محورانه، گفتار درونی. ابتدا گفتار اجتماعی یا گفتار بیرونی ظاهر می گردد. نقش این گفتار کنترل رفتار دیگران است. مثلا وقتی که کودک به مادر می گوید « شیر می خواهم » یا «بیا »،

 فهرست

جان آموس کومنیوس ( ۱۶۷۰-۱۵۹۲) ۱

ژان ژاک روسو (۱۷۷۸-۱۷۱۲) ۴

تاثیر جامعه خانواده و اجتماع. ۷

تعلیم و تربیت منفی ۸

نظریه آزادی تنظیم شده ۸

تعلیم و تربیت اخلاقی.. ۹

نقش مربی.. ۹

فردریک ویلهلم فروبل  ( ۱۸۵۲- ۱۷۸۲ ) ۱۰

لوسمنویچ  ویگوتسکی ( ۱۹۳۴ – ۱۸۹۶ ) ۱۵

ماریا مونته سوری (۱۹۵۲-۱۸۷۰ ) ۱۸

جروم اس. برونر( ۱۹۱۵٫ . . . . ) ۲۳

کاربردهای آموزشی نظریه برونر. ۲۶

جان دیویی(۱۸۵۹-۱۹۵۲) ۲۷

ژان پیاژه (۱۹۸۰ – ۱۸۹۶) ۳۰

مرحله پیش عملیاتی (دوتاهفت سالگی) ۳۳

مرحله عملیات محسوس(هفت تا یازده سالگی) ۳۴

مرحله تفکر انتزاعی یا عملیات صوری (یازده تا شانزده سالگی) ۳۵

 



موضوعات :
علوم تربیتی

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *