no-img
ام ای پدیا

دانلود تحقیق اصل لزوم


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود تحقیق اصل لزوم
doc
اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۶
هر صفحه 80 تومان
تعداد صفحات: 56 صفحه
۴,۵۰۰ تومان
۴,۵۰۰ تومان – خرید

دانلود تحقیق اصل لزوم


دانلود تحقیق اصل لزوم

فرمت قابل ویرایش ورد  Word

تعداد صفحات: ۵۶ صفحه

خلاصه ای از فایل

استصحاب کلی

کلی مفهومی است که بر افراد متعدد صدق کند. در استصحاب کلی برخلاف استصحاب جزئی همان فرد یا مصداق استصحاب نمی شود بلکه کلی آن مورد استصحاب قرار می گیرد. برای مثال : چنانکه در مثال قبل هرگاه به جای رحیم، انسان (که نسبت به او کلی است) مورد استصحاب قرار گیرد به این امر استصحاب کلی گفته می شود .(همان منبع،همان صفحه)

بنابراین، با توضیحاتی که درباره استصحاب بازگو شد تصویر روشنی از آن در ذهن به وجود آمد. حال به گفته خود برمی گردیم که بیان شد فقها (علامه حلی،۱۴۱۴ه.ق،۵۱۵) واژه اصل را در اصاله اللزوم استصحاب می دانند. یعنی در صورت فسخ عقد توسط احد از متعاملین، هرگاه در بقاء و یا عدم بقای عقد تردید کنیم، مقتضای ضابطه استصحاب بقای اثر عقد و در نتیجه لزوم آن است .

در نتیجه، این معنا از اصل به این موضوع باز می گردد که در موارد شک در تأثیر فسخ گفته شود که به موجب استصحاب، اصل، عدم تأثیر فسخ است و در نتیجه آثار عقد همچنان باقی است. اما این امر مُثبت اینکه عقدِ مشکوک از مصادیق عقود لازم محسوب می شود، نیست. (در هر حال در این باره در بخش دوم همین فصل توضیح بیشتری داده خواهد شد) .

فهرست

۳-۱- معنای اصل در قاعده لزوم. ۲

۳-۱-۱- واژه اصل.. ۲

۳-۱-۱-۱- رجحان و اغلبیت…. ۲

۳-۱-۱-۲-  قاعده. ۳

۳-۱-۱-۳- استصحاب… ۳

۳-۱-۱-۳-۱- تعریف استصحاب… ۳

۳-۱-۱-۳-۲- عناصر استصحاب… ۴

۳-۱-۱-۳-۳- اقسام استصحاب… ۴

۳-۱-۱-۴- بنای عرف و شرع.. ۵

۳-۱-۲- معنی لزوم. ۶

۳-۲- مبانی فقهی اصل لزوم. ۷

۳-۲-۱- دلایل اجتهادی اصل لزوم. ۷

۳-۲-۱-۱- کتاب (قرآن) ۷

۳-۲-۱-۱-۱- آیه شریفه : « یا اَیُّها الَّذینَ آمَنوا اَوفُوا بِالعُقود » ۷

۳-۲-۱-۱-۱-۱- معنی عقد از نظر فقهایی که اصل لزوم را از آن استنباط نمودند.. ۹

۳-۲-۱-۱-۱-۲- معنی وفای به عقد.. ۱۰

۳-۲-۱-۱-۱-۳- نقد و ایرادات ادله مزبور بر اصل لزوم. ۱۱

۳-۲-۱-۱-۱-۳-۱- نقد و ایراد اول.. ۱۲

۳-۲-۱-۱-۱-۳-۲- نقد و ایراد دوم. ۱۳

۳-۲-۱-۱-۱-۳-۳- نقد و ایراد سوم. ۱۴

۳-۲-۱-۱-۲- آیه شریفه « آیه تجاره عن تراض». ۱۶

۳-۲-۱-۱-۲-۱- نقد و ایراد اول.. ۱۶

۳-۲-۱-۱-۲-۲- نقد و ایراد دوم. ۱۷

۳-۲-۱-۱-۲-۳- نقد و ایراد سوم. ۱۷

۳-۲-۱-۱-۲-۴- نقد و ایراد چهارم. ۱۷

۳-۲-۱-۱-۳- آیه شریفه « اَحلَّ الله البیع». ۱۸

۳-۲-۱-۱-۳-۱- نقد و ایراد اول.. ۱۸

۳-۲-۱-۱-۳-۲- نقد و ایراد دوم. ۱۹

۳-۲-۱-۱-۳-۳- نقد و ایراد سوم. ۱۹

۳-۲-۱-۲- سنت…. ۱۹

۳-۲-۱-۲-۱- حدیث نبوی « اَلناسُ مُسلطُونَ عَلی اَموالِهم ». ۲۰

۳-۲-۱-۲-۱-۱- نقد و ایراد اول.. ۲۰

۳-۲-۱-۲-۱-۲- نقد و ایراد دوم. ۲۰

۳-۲-۱-۲-۲- حدیث نبوی «لایَحِلُّ مالُ امرِءٍ مُسلِمٍ اِلاّ عَن طیب نَفسِهِ». ۲۱

۳-۲-۱-۲-۲-۱- نقد و ایراد اول.. ۲۲

۳-۲-۱-۲-۲-۲- نقد و ایراد دوم. ۲۲

۳-۲-۱-۲-۲-۳- نقد و ایراد سوم. ۲۲

۳-۲-۱-۲-۳- حدیث «اَلبَیعانِ بِالخیارِ مالَم یَفتَرِقا فاِذا افتَرَقا وَجَبَ البیعُ». ۲۲

۳-۲-۱-۲-۳-۱- نقد و ایراد اول.. ۲۳

۳-۲-۱-۲-۳-۲- نقد و ایراد دوم. ۲۳

۳-۲-۱-۲-۳-۳- نقد و ایراد سوم. ۲۳

۳-۲-۱-۲-۳-۴- نقد و ایراد چهارم. ۲۳

۳-۲-۱-۲-۳-۵- نقد و ایراد پنجم.. ۲۳

۳-۲-۱-۳- بنای عقلا.. ۲۳

۳-۲-۱-۳-۱- نقد و ایراد اول.. ۲۴

۳-۲-۱-۳-۲- نقد و ایراد دوم. ۲۵

۳-۲-۱-۳-۳- نقد و ایراد سوم. ۲۵

۳-۲-۲- دلیل فقاهتی اصل لزوم. ۲۶

۳-۲-۲-۱- استصحاب… ۲۶

۳-۲-۲-۱-۱- نقد و ایراد اول.. ۲۷

۳-۲-۲-۱-۲- نقد و ایراد دوم. ۲۷

۳-۲-۲-۱-۳- نقد و ایراد سوم. ۲۹

۳-۳- مبنای اصل لزوم در قانون مدنی… ۳۲

۳-۳-۱- نحوه استدلال دکتر کاتوزیان.. ۳۳

۳-۳-۱-۱- نقد و ایراد اول.. ۳۳

۳-۳-۱-۲- نقد و ایراد دوم. ۳۴

۳-۳-۱-۳- نقد و ایراد سوم. ۳۴

۳-۳-۱-۴- نقد و ایراد چهارم. ۳۴

۳-۳-۲- نحوه استدلال دکتر شهیدی… ۳۵

۳-۳-۲-۱- نقد و ایراد بر این استدلال.. ۳۵

۳-۳-۳- نحوه استدلال دکتر لنگرودی… ۳۶

۳-۳-۴- نحوه استدلال دکتر شهبازی… ۳۸

۳-۳-۵- نظر نگارنده در مورد ماده ۲۱۹ ق.م بر اصل لزوم. ۳۸



موضوعات :
حقوق

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *