no-img
ام ای پدیا

دانلود تحقیق بررسی ادله‌ی موافقان نظریه‌ی مُثُل


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود تحقیق بررسی ادله‌ی موافقان نظریه‌ی مُثُل
doc
تیر ۱۹, ۱۳۹۶
هر صفحه 114 تومان
تعداد صفحات: 22 صفحه
۲,۵۰۰ تومان
۲,۵۰۰ تومان – خرید

دانلود تحقیق بررسی ادله‌ی موافقان نظریه‌ی مُثُل


دانلود تحقیق بررسی ادله‌ی موافقان نظریه‌ی مُثُل

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۲۲ صفحه

 خلاصه ای از فایل

مقدمه:

سهروردی در آغاز همانند مشائیان به مُثُل افلاطونی اعتقادی نداشت، تا اینکه با شهود و اشراق به آن معتقد گردید و به همین دلیل با اصرار و تأکید می‌گوید که اعتقاد افلاطون بر مُثُل با تکیه بر کشف و شهود می‌باشد (سهروردی، ۱۳۷۵، ج۲، ص۱۵۶). او از مُثُل افلاطونی به ” مُثُل نوریه “، ” عقول عرضیه “، ” عقول متکافئه “، ” انوار قاهره‌ی عرضیه “، ” انوار قاهره‌ی متکافئه “، ” ارباب‌اصنام “، ” اصحاب طلسمات “، ” ارباب اصنام نوعیه “، و ” اصحاب اصنام ” تعبیر می‌کند و میان مُثُل افلاطونی و مُثُل معلقه (عالم مثال، عالم اشباح مقداری) تفاوت قائل می‌شود (همان، صص۱۴۵-۱۴۳).

نکته‌ی قابل توجه این است که شیخ اشراق بحث از مُثُل را از نوآوریهای فلسفی خویش می‌داند و اظهار می‌کند که برای سامان‌دهی و اثبات آن کوشش فراوانی کرده است. شیخ‌اشراق بر آن است که هر آنچه مادون عقول طولیه است، حال چه عالم مثال منفصل ـ که سهروردی بدان تصریح نکرده ـ و چه عالم ماده غیر از برزخ محیط و برزخ ثوابت، دیگر افلاک هفت‌گانه و هر چه در عالم ماده روی می‌دهد، ریشه‌ای در مُثُل دارند. (یزدان‌پناه،۱۳۹۱، صص۱۵۱-۱۵۰). اما او تلاش می‌کند تا مُثُل را که از ارکان اساسی در دستگاه اشراقی است، اثبات نماید. مدعای سهروردی این است که علاوه بر عقول طولی که تعداد آنها برخلاف سخن مشائیان بیش از ده تاست، یک سلسله انوار مجرد عقلی در رتبه‌ی عالم عقل وجود دارد که رابطه‌ی طولی میانشان مطرح نیست. این انوار عقلی به عنوان مثل و انوار قاهره‌ی متکافئه، در کنار و در عرض یکدیگرند.

ملاصدرا، مانند شیخ‌اشراق، مثل افلاطونی را آخرین مرتبه‌ی سلسله‌ی عقول طولی دانسته که در عرض هم قرار دارند و نسبت به یکدیگر علیت ندارند؛ اما علت افراد و اصنام مادی خود هستند. (شیرازی، ۱۳۸۳، ۲۶۹).

 با توجه به هم سو بودن تقریبی مثل افلاطونی با آموزه‌های عرفانی که تحت عنوان اعیان ثابته از آن یاد می‌شود و تأثیر آن بر اندیشه‌های ملاصدرا و تأثیرپذیری نسبی او از نوافلاطونیان، به ویژه افلوطین، کوشش و دقت هر چه تمام‌تر صدرالمتألهین بر مطالعه و بررسی ارکان مُثل افلاطونی را موجب شده است. به نحوی که، آن را یکی از مبانی فلسفه خود قرار داده و طرح بسیاری از مسائل حکمت متعالیه و حل آنها را متوقف بر پذیرش آن کرده است.

فهرست

مقدمه:. ۱

شیخ‌اشراق و مُثُل افلاطونی. ۲

بررسی نظریه‌ی مُثُل در فلسفه‌ی سهروردی. ۴

براهین اثبات مُثُل از دیدگاه سهروردی. ۷

دلیل اول: قاعده‌ی امکان اشرف. ۱۰

دلیل دوم: دوام نوع و اتفاقی نبودن آنها. ۱۱

دلیل سوم: اثبات مُثُل از طریق عرض بودن قوای نفس. ۱۱

صدرالمتألهین و نظریه مُثُل افلاطون. ۱۴

دلایل ملاصدرا در اثبات مُثُُل افلاطون:. ۱۶

دلیل اول:  اثبات صور از ناحیه حرکت. ۱۶

دلیل دوم:  از طریق ادراک. ۱۸

دلیل سوم: اثبات از ناحیه وجود آثار آنها در اجسام. ۲۰

محقق دوانی و نقد دیدگاه او. ۲۱

 



موضوعات :
فلسفه و منطق

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *