دانلود تحقیق بررسی نظریهی عالم مثال از دیدگاه سهروردی
دانلود تحقیق بررسی نظریهی عالم مثال از دیدگاه سهروردی
فرمت قابل ویرایش ورد word
تعداد صفحات: ۲۹ صفحه
خلاصه ای از فایل
مقدمه
نظریهی نظام نوری با تمام جنبهها و گستردگیاش، از نوآوریهای فلسفی سهروردی است و پیش از وی، هیچ یک از فلاسفهی مشائی، چنین مسئلهای را مطرح نکرده است.با آنکه شیخاشراق، حکمت نوری را از ابتکارات فلسفی خویش میداند، ولی با برخوردی همدلانه نسبت به حکمت گذشتگان و روح حکمت باستان، اظهار میدارد که مشاهیر فلسفه و حکمت قدیم همچون افلاطون و حکمای فارس نیز با او هم عقیدهاند و روح حکمت قدیم در فلسفه نیز چنین بوده است و جالب اینکه وی خود را احیاگر آن حکمت نوری میداند که حکمای فارس، البته نه مجوس و مانی، از آن برخوردار بودهاند.از این رو میتوان از فلسفهی اشراق که کل هستی را براساس نور و ظلمت تفسیر میکند، به متافیزیک نوری یاد کرد.
موضوع دیگری که در این فصل به ذکر آن میپردازیم، بحث عالم مثالیا عالم خیال منفصل است. عالم مثال که آن را برزخ نیز مینامند مرتبهای از هستی است که از ماده مجرد میباشد ولی از آثار آن برکنار نمیباشد. یک موجود برزخی یا مثالی موجودی است که در عین اینکه از کم، کیف، وضع و سایر اعراض برخوردار است از ماده مجرد میباشد. این عالم از آن جهت که دارای ابعاد و مقدار است با جوهر مادی رابطه دارد. و از جانب دیگر با جوهر عقلانی قائم بالذات مجرد، مرتبط است چرا که طبیعت این عالم نورانی است.
شارحان سهروردی، عالم مقدار را بر هشت قسم میدانند که هفت اقلیم آن مقادیر حسی است و اقلیم هشتم یا عالم مثل معلقه عالم مقادیر مثالی است. اقلیم هشتم یا عالم نفس در نزد علمای اشراقی همان ارض ملکوت یا جغرافیای قدسی است که در متون زرتشتی نیز به چشم میخورد.
فهرست
نور و ظلمت و رابطهی آن با جهان هستی. ۴
تعریف عالم مثال در اصطلاح فلسفه. ۹
تفاوت عالم مثال و مُثُل افلاطونی. ۱۰
بررسی اجمالی ریشهی عالم مثال در میان حکما. ۱۴
سابقهی اعتقاد به ربالنوع در میان حکمای قدیم. ۲۱
دیدگاه ها