no-img
ام ای پدیا

دانلود تحقیق تدلیس در فقه امامیه


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود تحقیق تدلیس در فقه امامیه
doc
فروردین ۲۵, ۱۳۹۶
هر صفحه 80 تومان
تعداد صفحات: 49 صفحه
۳,۹۵۰ تومان
۳,۹۵۰ تومان – خرید

دانلود تحقیق تدلیس در فقه امامیه


دانلود تحقیق تدلیس در فقه امامیه

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۴۹ صفحه

 خلاصه ای از فایل

عنصر روانی تدلیس

  به نظر مشهور برای اینکه تدلیس محقق شود، کار فریبنده باید  ارادی باشد و به عمد و با قصد فریب طرف معامله انجام شود، پس اگر طرف قرارداد از کاری که ندانسته یابه منظور دیگری انجام شده است به اشتباه بیفتد؛، اثر آن را باید در عیوب اراده جستجو کرد نه تدلیس، فریب و حیله در صورتی تحقق می‌یابد که کار فریبنده به عمد و با قصد نتیجه صورت پذیرد. این قید  از فتوای حکام فقها فهمیده می‌شود که آنرا پذیرفته-اند و آن را عنصر معنوی و روانی این جرم مدنی دانسته‌اند.

فقهای امامیه عناصری مانند عمل خدعه آمیز، رابطه سببیت،فریب خوردگی و علم و قصد را از عناصر تدلیس می‌آورند (طباطبایی۱۳۸۷، ج۱، ص۱۷۹) و علم تدلیس کننده را شرط تدلیس می‌دانند و تأکید می‌کنند در تدلیس، عمد و قصد لازم است و بدون قصد و سوء نیت، تدلیس صدق نمی‌کند، در تمام مصادیق تدلیس که فقها ذکر کرده‌اند، عنصر روانی در آنها نفهته است به عنوان مثال، استنباطی که در شرح کبیر از مبنای حرمت تصریه می‌شود این  سخن را تأیید می‌کند، چنانکه قبلاً بیان شد. تصریه مبتنی بر نص نیست و بلکه مبتنی بر اتفاق نظر فقها است که به نظر صاحب ریاض«طباطبایی» همراه با حدیث نفی ضرر مکمل مخصوص وارده دارد (طباطبایی، بی‌تا، ص۸۵)،

تصریه جمع شدن شیر گوسفند می‌باشند چنانچه نگذاریم شیر دوشیده شود و انسان نادان به خاطر شیر جمع شده علاقمند به خرید آن با قیمت بالا شود. تدلیس حرام و  همان غش می‌باشد که با اجماع از آن منع شده است و این متن بسیار نقل شده است. و گزینش مشتری بین بازگرداندن و یا طی معامله بدون پرداخت آن را به اثبات می‌رساند. که به اجماع فراوان نقل شده و از قول جماعت بسیاری استناد شده است (طباطبایی، ریاض المسائل، ج۸، ص۲۶۵).

 از طریق عامه برای استقرار حرمت آن است. پس اگر اصل لاضرر یکی از مبنای حرمت تصریه باشد، باید در صورتی هم که فروشنده قصد خدعه ندارد، خریدار حق فسخ یابد زیرا خریدار در هر دو حالت از عمل آگاهانه یا ناآگاهانه فروشنده در ندوشیدن شیر متضرر شود، ولی خود صاحب ریاض نیز در فرع دیگری ذیل همین مبحث تصریه باز اصل نفی ضرر رابه مفهوم تدلیس پیوند می‌دهند و چنین می‌داند که نفی ضرر ناشی از تدلیس که معنای خدعه می‌دهد موجب حق فسخ مشتری می‌شود.

فهرست

۲-۱- مصادیق و قلمرو تدلیس در حقوق اسلام. ۱

۲-۲- سوء عرضۀ قابل تعقیب در حقوق اسلام. ۵

۲-۳- مبانی فقهی تدلیس… ۱۲

۲-۴- عنصر مادی و معنوی تدلیس در فقه امامیه. ۲۸

۲-۵- مقایسه تدلیس با غرور و خیار عیب در فقه امامیه. ۳۶

۲-۶- رابطه ثالث با مدلس در فقه امامیه. ۴۲

۲-۷- رابطه شخص ثالث با بهره گیرنده در فقه امامیه. ۴۲

۲-۸- تدلیس وجبران خسارت در فقه امامیه. ۴۳

۲-۹- تدلیس و اثر فسخ در فقه امامیه. ۴۴

 



موضوعات :
حقوق

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *