no-img
ام ای پدیا

دانلود تحقیق فلسفه ی هنر نیچه و غلبه بر نیهیلیسم از طریق زیباشناسی


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود تحقیق فلسفه ی هنر نیچه و غلبه بر نیهیلیسم از طریق زیباشناسی
doc
تیر ۲۲, ۱۳۹۶
هر صفحه 102 تومان
تعداد صفحات: 34 صفحه
۳,۵۰۰ تومان
۳,۵۰۰ تومان – خرید

دانلود تحقیق فلسفه ی هنر نیچه و غلبه بر نیهیلیسم از طریق زیباشناسی


دانلود تحقیق فلسفه ی هنر نیچه و غلبه بر نیهیلیسم از طریق زیباشناسی

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۳۴ صفحه

 خلاصه ای از فایل

بدین ­سان به گفته ­ی نیچه، اهل عقل در هر زمان زندگی را بی ارزش معرفی کرده اند، با زندگی از روی شک و اندوه سخن گفته اند و سخن آنان سرشار از خستگی از زندگی و ضدیت با زندگی است. حتی سقراط به هنگام مردن گفت: زیستن یعنی زمانی دراز بیمار بودن، و هم اوست که فلسفه را در واقع مشق مرگ می دانست.

نیچه در عوض، نگرش زیباشناسانه به هستی و جهان را پیشنهاد می کند و به نظر او هستی و جهان تنها به عنوان یک پدیده ­ی زیباشناسانه قابل توجیه است. به عبارت دیگر، جهان را باید چونان بازی هنرمندانه ای بنگریم که حتی زشتی ها و ناهماهنگی های آن نیز بخشی از این بازی فنا ناپذیرِ لذت بخش است.

اما چرا موجه ترین تفسیر از هستی و جهان، تفسیر آن به مثابه یک اثر هنری و یک بازی هنرمندانه است؟ نیچه برای تأیید نظر خویش به سخن هراکلیت اشاره می­کند که او نیز نیروی جهان ساز را با کودکی در حال بازی مقایسه می کند که سنگ ریزه ها را اینجا و آنجا می گذارد و تپه های شنی می سازد تا دوباره آنها را ویران کند. این نگرش زیباشناسانه به هستی و جهان در مقابل نگرش عقلی بدان است.

در نگرش عقلی گویی آدمی بر فراز جهان ایستاده است و از بالا بدان می نگرد و محیط بر عالم است، در حالی که فی الواقع عالم و هستی برآدمی احاطه دارد و تصور چنین جایگاهی برای آدمی صرفاً نشانه خود بزرگ بینی توهم آمیز او است. با این نگرش، میل به تعیین تکلیف همه چیز و حلّ همه مسایل و مجهولات در انسان بوجود می آید.

اما نتیجه عملی این نگرش به نظر نیچه نفی زندگی و بی ارزش دانستن آن بوده است. در نگرش عقلی همه چیز بر اساس اصل علیت توضیح داده می شود. اصل علیت می خواهد اساس علت

همه چیز را توضیح دهد ولی اساس بی اساس هستی را با اصل علیت نمی توان توضیح داد. چرا که هستی افزایش هر لحظه و مداوم است و هدفی غیر از افزایش خود ندارد. هر موجود در هر لحظه مشغول بالفعل نمودن قدرت یا توان خود است و هستی در هر لحظه افزوده می‌شود و گسترش می‌یابد. هستی از این جهت می‌تواند پدیده‌ای زیبایی‌شناسانه توصیف شود که مانند هنر، با آفرینش هر لحظه و مداوم در ارتباط است.

آفرینشی که بیش از آن که شبیه به روابط مشخص و ثابت علی و معلولی باشد، شبیه به بازی است. تنها می توان آن را چون بازی نگریست. بازی کنشی است که از هرگونه مفهوم پذیری گریزان است، در قالب تعریف نمی­گنجد، مقصودی ورای خویش ندارد، بر بازیگران محیط است، با لهو و لعب و بیهودگی و پوچی نیز نسبتی ند

فهرست

۳-۱) مقدمه. ۲

۳-۲) فلسفه هنر نیچه. ۱۲

۳-۳) دیدگاه نیچه در غلبه بر نیهیلیسم از طریق هنر و زیبایی شناسی: ۲۰



موضوعات :
فلسفه و منطق

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *