no-img
ام ای پدیا

دانلود تحقیق مابعدالطبیعه‌ی اصل دلیل به مثابه مسئله‌ی بنیادین منطق


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود تحقیق مابعدالطبیعه‌ی اصل دلیل به مثابه مسئله‌ی بنیادین منطق
doc
فروردین ۲۵, ۱۳۹۶
هر صفحه 100 تومان
تعداد صفحات: 16 صفحه
۱,۵۰۰ تومان
۱,۵۰۰ تومان – خرید

دانلود تحقیق مابعدالطبیعه‌ی اصل دلیل به مثابه مسئله‌ی بنیادین منطق


دانلود تحقیق مابعدالطبیعه‌ی اصل دلیل به مثابه مسئله‌ی بنیادین منطق

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۱۶ صفحه

 خلاصه ای از فایل

صورت‌بندی هیدگر از اصل دلیل

  هیدگر می‌گوید صورت متداول اصل دلیل، همان‌قدر کلی است که مبهم است. لایبنیتس هیچ کجا یک صورت‌بندی مناسب و واضح که تمامی تقریرها و کاربردها را دربر بگیرد ارائه نداده است. با این حال می توان به طور کلی سه صورت‌بندی از این اصل مطرح کرد که تا حدودی مسئله‌ی اصل دلیل واضح شود:

  • دلیلی هست که چرا چیزی وجود دارد به جای اینکه هیچ چیز نباشد. (There “is” a reason why anything exists rather than nothing)
  • دلیلی هست که چرا این چیز به جای هر چیز دیگری وجود دارد. ( There “is” a reason why this exists rather than anything)
  • دلیلی هست که چرا چیزی به این طریق وجود دارد به جای اینکه به طریق دیگری باشد. ( There “is” a reason why it exists in such a way rather than in another way) (Ibid, p. 114)

  هیدگر عقیده دارد که اصل دلیل، اصل «به جای آنکه» است، این اصل، اصل ترجیح چیزی بر عدم آن چیز، ترجیح چیزی بر چیز دیگر، ترجیح طریقی بر طریق دیگر است. فوراً روشن می شود که در این اصل، تاکید روی چیزهای  واقعاً موجود است، روی واقعیت[۱] در گسترده ترین معنای آن و تقابل میان واقعیت و آنچه هنوز ممکن است، آنچه سبب شده است تا این امر که اکنون واقعی است در میان همه ی امور ممکن دیگر انتخاب شود. این اصل بر نسبت میان واقعیت و امکان مبتنی است. لایبنیتس در رساله ای با عنوان «درباره ی منشأ اصلی چیزها»[۲] می گوید:

  از این رو به روشنی معلوم است که از میان بینهایت ترکیب‌ها و مجموعه‌های ممکن اشیا، آن مجموعه‌ای به وجود می‌آید که از طریق آن، بیشترین مقدار ماهیات و یا ممکنات به وجود بیایند. در طبیعت همواره یک اصل محاسبه[۳] وجود دارد که باید از طریق بیشینه و کمینه[۴] جستجو شود؛ یعنی باید با کمترین هزینه، بیشترین بازدهی حاصل شود. (Leibniz, 1989, p. 486)

 در نتیجه، آن‌چه که واقعی است، بهترین نحوه‌ی به وقوع پیوستن امور ممکن بوده است.

   در تمام رساله‌ی مذکور ایده ی مخلوق بودن، زمینه و مرکز بحث است، اینکه دلیل نهایی چیزها واحد، حاکم و بیرون از جهان است. «زیرا نه در هیچ فرد جزئی و نه در کل مجموعه‌ی جهان، نمی‌تواند دلیل کافی برای هستی، وجود داشته باشد» (Ibid, 301). اما هیدگر پرداختن به این امور را روان‌شناسانه و غیر ضروری و بی‌نتیجه می‌داند و می‌گوید این طرز نگاه به مسئله باعث می‌شود مضامین اصلی خود مسئله مورد غفلت قرار بگیرند. (Heidegger, 1984, p. 115)

فهرست

مقدمه

مابعدالطبیعه‌ی اصل دلیل به مثابه مسئله‌ی بنیادین منطق

اصل دلیل چیست؟

صورت‌بندی هیدگر از اصل دلیل

توضیح ابعاد مختلف مسئله

اصل بنیاد به مثابه یکی از قوانین تفکر

ماهیت صدق و رابطه‌ی ذاتی‌اش با بنیاد

صدق گزاره‌ای

 



موضوعات :
فلسفه و منطق

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *