no-img
ام ای پدیا

دانلود تحقیق مفهوم آزادی در آراء رالز و راهکارهای دست یابی به آن


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود تحقیق مفهوم آزادی در آراء رالز و راهکارهای دست یابی به آن
doc
فروردین ۲۱, ۱۳۹۶
هر صفحه 100 تومان
تعداد صفحات: 25 صفحه
۲,۵۰۰ تومان
۲,۵۰۰ تومان – خرید

دانلود تحقیق مفهوم آزادی در آراء رالز و راهکارهای دست یابی به آن


دانلود تحقیق مفهوم آزادی در آراء رالز و راهکارهای دست یابی به آن

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۲۵ صفحه

 خلاصه ای از فایل

پیشینه

     جان رالز(۱۹۲۱- ۲۰۰۲)  فیلسوفی آمریکایی و چهره‌ای برجسته درفلسفه ئ اخلاق و سیاسی بود. وی در بالتیمور مریلند به دنیا آمد. پدرش حقوقدان بود و در امور مالیاتی فعالیت می‌کرد. و مادرش ریاست‌ ‌انجمن زنان بالتیمور را به عهده داشت. وی دوره ابتدایی و متوسطه را در بالتیمور و‌ ‌سپس در مدرسه‌ای پیرو کلیسای استقفی در کانکتیکت به پایان رساند در سال ۱۹۳۹ به‌ ‌دانشگاه پرینستون رفت و به تحصیل دررشته فلسفه پرداخت.

سپس در سال ۱۹۴۳ پس از‌ ‌اتمام دوره لیسانس به ارتش آمریکا پیوست و به عنوان سرباز نیروی زمینی در جنگ در‌ ‌منطقه اقیانوس آرام شرکت کرد. در سال ۱۹۴۶ از خدمت در ارتش کناره‌گیری نمود. کمی پس از آن، برای تحصیل در دوره‌ی دکتری در رشته‌ی فلسفه‌ی اخلاق به پرینستون بازگشت. وی پس از دریافت درجه‌ی دکتری از پرینستون در سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۲ در آن جا تدریس کرد و در آن زمان درجه‌ عضویت فولبرایت دانشگاه آکسفورد (کلیسای مسیح) را دریافت کرد و در آن جا تحت تأثیر مورخ و نظریه ‌پردازسیاسی آیزایا برلین  و نظریه‌پرداز حقوقی اچ. ال. ای.

هارت قرار گرفت. پس از بازگشت به ایالات متحده، نخست به عنوان استادیار و سپس به عنوان دانشیار در دانشگاه کورنل خدمت کرد. در سال ۱۹۶۲ به مقام استادی فلسفه در آن دانشگاه رسید و کمی بعد مقامی اجرایی در دانشگاه ام. آی. تی. گرفت.

در ۱۹۶۴، به دانشگاه هاروارد رفت و تقریباً به مدت چهل سال در آن جا تدریس کرد و بسیاری از چهره‌های برجسته‌ی معاصر را در فلسفه‌ی اخلاق و سیاسی از جمله ساموئل فریمن، تامس نیگل، اونورا اونیل، تامس هیل، جوشوا کوهن، کریستین کورسگارد، سوزان نیمان، تامس پاگ، الیزابت اس. اندرسن، باربارا هرمان و پل ویتمن را تعلیم داد. وی قبل از مرگ در نوامبر ۲۰۰۲، اثری موسوم به قوانین مردمان را به اتمام رساند که حاوی کامل‌ترین بیان دیدگاه‌های وی در باره‌ی عدالت بین‌المللی بود.

راولز در میان فیلسوفان سیاسی معاصر دارای این مقام ممتاز است که دادگاه‌های ایالات متحده مکرراً به نظرات وی اشاره می‌کنند و سیاستمداران ایالات متحده و بریتانیا اغلب به این نظریات متوسل می‌شوند.

     آثار وی عبارتند از: ۱) نظریهٔ عدالت یا نظریه‌ای در باب عدالت که هم ‌اکنون به‌عنوان یکی از منابع کلاسیک فلسفهٔ سیاسی تلقی می‌شود. کتاب نظریهٔ عدالت تنها در آمریکا ۲۰۰ هزار جلد فروش داشته و تا کنون به بیش از ۲۰ زبان زبان ترجمه شده‌است. کتاب وی در چاپ ۱۹۹۹ تجدید نظر شده است؛ ۲) لیبرالیسم سیاسی که چاپ جلد مقوایی این کتاب که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد، با چاپ نخست یکسان نیست.

در چاپ جلد کاغذی مقدمه‌ای ارزشمند و مقاله‌ای به عنوان پاسخ به هابرماس اضافه شده است؛ ۳) قانون مردم که این کتاب کم حجم شامل دو اثر می‌شود که یکی گسترش مقاله‌ی قبلی وی با عنوان قانون مردمان و دیگری مقاله‌ای است با عنوان بررسی مجدد خرد جمعی که هر دوی آن‌‌ها قبلاً در طول زندگی کاری وی منتشر شده بودند؛ ۴) مجموعه مقالات که این مجموعه‌ی مقالات کوتاه را ساموئل فریمن  ‌ویرایش کرده است. دو مقاله از این مجموعه قانون مردمان و بررسی مجدد خرد جمعی به طور مستقل در تک ‌نگاری قانون مردمان که در همان سال منتشر شد، آمده است.

یک مقاله‌ی دیگر، پاسخ به هابرماس به چاپ جلد کاغذی لیبرالیسم سیاسی اضافه شد. این مقاله، جز در این موارد، مجموعه‌ای جامع است؛ ۵)سخنرانی در باب تاریخ فلسفه اخلاق که این مجموعه‌ی سخنرانی‌ها را باربارا هرمن ویرایش کرده است. این مجموعه دارای مقدمه‌ای است در باره‌ی فلسفه‌ی اخلاق مدرن از ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی و سپس سخنرانی‌هایی در باره‌ی هیوم، لایبنیتز، کانت و هگل در آن آمده است. ۶) عدالت به مثابه انصاف که این خلاصه‌ی کوتاه از برهان‌های اصلی راولز در باره‌ی فلسفه‌ی سیاسی را ارین کلی  ویرایش کرده است.

نسخه‌های زیادی از این اثر به صورت تایپی منتشر شده و بخش اعظم مطالب آن را راولز در جلسات تدریس در دوره‌ای در باره‌ی اثر خود در دانشگاه هاروارد ارائه کرده است؛ ۷) سخنرانی در باب تاریخ فلسفه سیاسی که مجموعه‌ی سخنرانی‌هایی در باره‌ی تامس هابز، جان لاک، جوزف باتلر، جِی. جِی. روسو، دیوید هیوم، جِی. اس. میل  و کارل مارکس که ساموئل فریمن آن را ویرایش کرده است (رالز، ۱۳۸۸).

فهرست

الف) پیشینه. ۱

ب) دیدگاه فلسفی. ۴

پ) اندیشه. ۶

۱- مفهوم آزادی. ۶

۲- لیبرالیسم مساوات طلبانه. ۱۰

۳- اخلاق. ۱۲

۴- عدالت. ۱۴

۵- حق در برابر خیر. ۱۹

۶- قراردادگرایی. ۲۱

د) جمع بندی. ۲۳

 

 

 



موضوعات :
فلسفه و منطق

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *