no-img
ام ای پدیا

دانلود تحقیق نحوه و رویه اجرای اسناد


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود تحقیق نحوه و رویه اجرای اسناد
doc
مرداد ۴, ۱۳۹۶
هر صفحه 105 تومان
تعداد صفحات: 48 صفحه
۵,۰۰۰ تومان
۵,۰۰۰ تومان – خرید

دانلود تحقیق نحوه و رویه اجرای اسناد


دانلود تحقیق نحوه و رویه اجرای اسناد

فرمت قابل ویرایش ورد  Word

تعداد صفحات: ۴۸ صفحه

خلاصه ای از فایل

مرحله ای از مراحل عملیات اجرایی، صدور دستور صدور اجرائیه و اجرای این دستور است. این مرحله، در واقع پس از تقاضای ذینفع برای صدور این دستور آغاز می شود. به استناء ماده ۵ آ.ا.م.ا.ر مرحله اول از عملیات اجرائی تا ۴۸ ساعت پس از تسلیم تقاضای صدور اجراییه انجام می شود

.[۱] در ماده۵، از این که سردفتر دستور صدور اجراییه را صادر کند و کارمند دفترخانه در پی اجرای این دستور، اجراییه را تنظیم کند و سپس سردفتر آن را بررسی و امضاء و مهر کند، سخنی به میان نیامده است.

ولی چنانکه در دفترخانه ها معمول است روش صدور اجراییه به همین ترتیب است که اشاره شد. افزون بر این که اجرای دستور برای صدور اجراییه، حکم قانون است و اگر هم خود سردفتر اجراییه را صادر کند، اشکالی نخواهد داشت. چرا که در این مورد، خودش مقام صالح برای تسلیم تقاضای صدور اجراییه به او بوده است و در مقام صدور اجراییه، دستور قانونگذاری برای صدور آن را اجرا می کند[۲].

در این مرحله است که اگر دستور صدور اجراییه برابر ماده ۱ قانون اصلاح بعضی از قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۲۲، مخالف با مفاد سند یا مخالف با مفاد قانون باشد یا از جهت دیگری قابل شکایت باشد، ذینفع می تواند به دادگاه شکایت کند.[۳]

برای جلوگیری از این وضعیت است که در تبصره ماده ۴ آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی مقرر شده است: «هرگاه سردفتر در صدور اجراییه با اشکالی روبه رو شود باید از صدور آن خودداری کرده وبا طرح اشکال از ثبت محل استعلام و کسب تکلیف نماید و ثبت محل مکلف است او را رهنمایی کند.

و هرگاه ثبت محل هم با اشکال مواجه شود از ثبت منطقه کسب تکلیف خواهد نمود». یعنی اجرائیه صادر نکردن بهتر از این است که اجراییه‌ای از سوی دفترخانه صادر شود که مخالف با مفاد سند یا مخالف با مفاد قانون باشد یا از جهت دیگری قابل شکایت در دادگاه باشد.

تکلیف مقرر در تبصره اول این ماده در تبصره سوم همان ماده به این شرح امده است: «در مواردی که مرجع صدور اجرائیه اداره ثبت است نیز مدلول این ماده و تبصره های مذکور فوق رعایت می‌شود». پس اجرای ثبت و یا اداره ثبت نیز مکلف به اجرای مفاد تبصره اول آن ماده است.

فهرست

: نحوه و رویه اجرای اسناد ۱

مبحث نخست: عملیات مقدماتی اجرایی. ۱

گفتار دوم : مراحل عملیات اجرایی. ۶

بند اول : نحوه صدور اجراییه. ۶

بند دوم : شرایط صدور اجراییه. ۷

الف : ابلاغ اجراییه و عدم حضور متعهد. ۱۰

۵-  ابلاغ اجرائیه به وراث متعهد. ۱۲

۶-ابلاغ اجراییه به محجور. ۱۳

ب : ابلاغ اجرائیه به شرکتها ۱۳

ج: ابلاغ اجرائیه به وزارتخانه ها و ادارات دولتی. ۱۳

د : ابلاغ اجراییه به مالک و راهن. ۱۴

گفتار اول: نحوه و رویه اجرا در اسناد دارای وثیقه. ۱۵

بند اول: تعاریف واقسام اسناد دارای وثیقه. ۱۵

ب : اقسام معاملات دارای وثیقه. ۱۶

گفتار دوم : نحوه و رویه اجرا در اسناد ذمه ای.. ۲۹

الف: تامین موضوع اجراییه. ۳۱

د : انجام تعهد به وسیله متعهد له. ۳۳

۲-وجه الالتزام در صورت عدم انجام تعهد. ۳۴

 



موضوعات :
حقوق

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *