no-img
ام ای پدیا

دانلود تحقیق وجود از نظر ارسطو


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود تحقیق وجود از نظر ارسطو
doc
تیر ۱۱, ۱۳۹۶
هر صفحه 100 تومان
تعداد صفحات: 35 صفحه
۳,۵۰۰ تومان
۳,۵۰۰ تومان – خرید

دانلود تحقیق وجود از نظر ارسطو


دانلود تحقیق وجود از نظر ارسطو

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۳۵ صفحه

 خلاصه ای از فایل

مقدمه

طبقه نخستینی از خصوصیات وجود دارد که هر چند ما آنها را در هر شیء مفروضی حاضر می یابیم باز شایسته عنوان واقعیت نیستند این خصایص شامل اموری است که همیشه به چیز دیگری تعلق دارند بدون آنکه خودشان هم چیزی باشند. ارسطو اینها را به مشخصاتی که همیشه فی الموضوع هستند تعبیر می نماید که به این معناست که آنها همیشه به هستی واقعی تعلق دارند ولی هرگز خودشان هستی نمی شوند.

برای مثال کیفیات محسوس این چنین اند رنگ همیشه به شیء رنگی تعلق دارد از این جا نتیجه مهم ما بعدالطبیعی حاصل می آید که چنین خصوصیاتی هیچ هستی ای از آن خود ندارند بهره آنها از هستی هستی موضوعی است که به آن تعلق دارد هستی آنها هستی آن است یا به عبارت دیگر تنها راه آنها برای بودن تعلق داشتن به یا چنانکه ارسطو می گوید بودن در است. بدین جهت این خصوصیات را به درستی اعراض می خوانند زیرا آنها خودشان هستی نیستند بلکه فقط ممکن است در هستی های واقعی باشند.

واضح است که اعراض اوسیایی که ما در جستجوی آن هستیم نیستند زیرا تعریف آنها مقتضیات آنچه را حقیقتاً هست برآورده نمی کنند. حال بگذارید به جنبه دیگری از واقعیت توجه کنیم اینکه بگوییم هستی ای سفید است بدین معنی است که کیفیت سفیدی در این هستی خاص حضور دارد برعکس اگر بگوییم که هستی ای یک انسان است منظور ما این نیست که انسان بودن چیزی است که مثلا شبیه سفیدی از قضا به این شیء خاص تعلق دارد یا در این شیء خاص هست. دلیلش این است که می توان انسان بود اما سفید نبود در حالیکه یک انسان بودن بدون انسان بودن محال است. لذا انسانیت صفتی نیست که در موضوعات خاصی باشد بلکه خصوصیتی است که آن موضوع ها را میتوان به آن متصف کرد.

انسان چیزی است که می تواند به هر انسان بالفعلی گفته شود پس بیایید این صفت خاص را حمل پذیری بنامیم. همانگونه که در مورد اعراض دیدیم چنین می نماید که این خصوصیات هیچ واقعیت بالفعلی از خود ندارند. انسانیت و حجریت به خودی خود وجود ندارند آنها فقط حاکی از چیزی هستند که من به راستی می توانم به انسانهای واقعی و یا احجار واقعی نسبت دهم بطوریکه اگر آنها را به هستی واقعی تبدیل کنیم دوباره مرتکب اشتباه افلاطون شده ایم. این همان جایگزین کردن مثل بجای واقعیات بالفعل خواهد بود.[۱]

فهرست

وجود از نظر ارسطو. ۲

۳-۱- معانی یا اقسام و انحاء موجود. ۳

موجود به عنوان یکی از مقولات.. ۱۶

مقولات از نظر ارسطو. ۱۷

تشکیک موجود. ۱۹

جوهر در فلسفه‌ ارسطو. ۲۵

 



موضوعات :
فلسفه و منطق

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *