no-img
ام ای پدیا

دانلود تحقیق وجوه اشتراک و افتراق آراء هایک و رالز درباره مفهوم آزادی


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود تحقیق وجوه اشتراک و افتراق آراء هایک و رالز درباره مفهوم آزادی
doc
فروردین ۲۱, ۱۳۹۶
هر صفحه 88 تومان
تعداد صفحات: 17 صفحه
۱,۵۰۰ تومان
۱,۵۰۰ تومان – خرید

دانلود تحقیق وجوه اشتراک و افتراق آراء هایک و رالز درباره مفهوم آزادی


دانلود تحقیق وجوه اشتراک و افتراق آراء هایک و رالز درباره مفهوم آزادی

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۱۷ صفحه

 خلاصه ای از فایل

وجوه اشتراک و افتراق  

     اصل آزادی عمل همه جانبه که در سنت تفکر لیبرالی هست، در اندیشه رالز هم وجود دارد. در واقع از این نظر وی تفاوتی با هایک ندارد، اما آنچه که وی را کمی از هایک متمایز می گرداند، تأکید وی بر اصل دوم عدالتش است. اصل اول عدالت رالز مربوط به برابری در تعیین حقوق و تکالیف اساسی، و اصل دوم مربوط به نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی است. بدین وسیله رالز کوشش می کند که برابری، آزادی و کارایی اقتصادی و مالکیت خصوصی را با هم آشتی دهد. نظریه عدالت بر مبنای نهادهای دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی، و از نظر اقتصادی بر مبنای سیاستهای نسبی توزیع، ارائه شده است.

     هایک و رالز دیدگاه‌های خود در مورد لیبرالیسم را به عنوان راه حلی برای مسئله نظم در دولت ملی مدرن در نظر می‌گیرند. در فلسفه لیبرالیسم صرفا  به یک سلسله برنامه ها و سیاستهای اقتصادی اطلاق نمی شود، بلکه به میراث فکری و فلسفی گرانبهایی برمی گردد که در قرن هفدهم از افکار فلاسفه انگلیسی یعنی هابز و لاک آغاز می شود و در قرن هیجدهم به فلسفه سیاسی متفکران عصر روشنگری، روسو، ولتر و کانت می رسد و در نهایت در قرن نوزدهم با کسانی مانند جرمی بنتام و جان استوارت میل اوج می گیرد. در قرن بیستم با ظهور پوزیتیویسم منطقی و فلسفه تحلیلی در انگلستان بحث در باب مسائل اخلاقی و سیاسی کنار گذاشته شد و فلاسفه به تحلیل زبان سرگرم شدند.

امروزه فلسفه تحلیلی دیگر به آن معنای خشک گذشته نیست و به اصطلاح به فلسفه های محتوایی در مقابل فلسفه های صوری خیلی بیشتر توجه می شود. در کشورهای اروپایی، به غیر از انگلیس، هم مارکسیسم و هم اگزیستانسیالیسم و هم پدیدارشناسی مشغله روز بود. اما کم کم لااقل در انگلستان و آمریکا وضع تغییر کرد و کسانی مثل هایک و نازیک و از همه مهمتر رالز به سنت فکری و سیاسی فلسفی بازگشتند و لیبرالیسم به تعبیرهای گوناگون اوج گرفت که هنوز هم ادامه دارد.

     لیبرالیسم نشان داد که توان و قوه ی تحول پذیری را دارد و با پذیرش معیارهای برابری‌خواهانه و عدالت جویانه به شکل لیبرالیسم اجتماعی ( سوسیال لیبرالیسم) متحول گشت. در واقع تاثیرگذاران بر این مکتب در قرن بیستم نام های بسیاری از بزرگان را همچون جان دیویی، ویلیام جیمز، کارل پوپر، ایزا برلین، فریدریش هایک، جان رالز و هانا آرنت و… را در بر می گیرد که در غنی کردن این اندیشه سهم بسزایی داشته اند..

این ایده در این معنا با دموکراسی پیوند خورد و در معنای گسترده خود گرچه موافق اقتصاد آزاد است اما مخالف دولت رفاه نیست، سوسیال دموکراسی برخاسته از لیبرالیسم است. از دهه ۱۹۷۰ گرفتارشدن جامعه های سرمایه داری در چنبره ی بحران اقتصادی و تورم موجب انتقاد از سرمایه داری دولتی و سوسیال دموکراسی شد و با فروپاشی شوروی و بلوک شرق حکومت های افراطی و راست نو در اروپا(تاچریسم) و آمریکای شمالی (ریگانیسم) تقویت گردیدند (نئو لیبرالیسم) براساس این نگرش دخالت دولت در تولید و برنامه ریزی اقتصادی ناکار آمد توصیف شده است. فریدریش هایک، میلتون فریدمن، رابرت نوزیک از متفکران این نگرش هستند. این گرایش به راست که از سال های ۹۰ شدت یافت و اصل برابری را مخل آزادی می داند.

فهرست

الف) سیر تاریخی آزادی. ۲

ب) وجوه اشتراک و افتراق. ۴

وجوه اشتراک آراء هایک و رالز درباره مفهوم آزادی. ۱۵

وجوه افتراق آراء هایک و رالز درباره مفهوم آزادی. ۱۵

 

 



موضوعات :
فلسفه و منطق

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *