no-img
ام ای پدیا

دانلود سمینار آسیب شناسی مدرنیسم در هنر معاصر ایران (نقاشی)


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود سمینار آسیب شناسی مدرنیسم در هنر معاصر ایران (نقاشی)
doc
فروردین ۲, ۱۳۹۶
قیمت هر صفحه 118 تومان
تعداد صفحات: 17 صفحه
۲,۰۰۰ تومان
۲,۰۰۰ تومان – خرید

دانلود سمینار آسیب شناسی مدرنیسم در هنر معاصر ایران (نقاشی)


دانلود سمینار آسیب شناسی مدرنیسم در هنر معاصر ایران (نقاشی)

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۱۷ صفحه

 خلاصه ای از فایل

جایگاه مدارس عالی هنر ایران در انتقال مدرنیسم

   در عصر قاجاریه نخستین تحصیل کردگان رشته های هنری به کشور بازگشتند و اندیشه راه اندازی  مدارس و مجامع هنری با حضور ایشان گسترش یافت. از نظر ایشان بنای تفکر راه اندازی مراکز عالی و مدارس هنری آموزش هنر مدرن به همان سیاقی بود که در خارج از ایران مشاهده نموده بودند. تجددخواهی برخاسته از مشروطیت، هنر نقاشی را به دلیل وابستگی آن به ادبیات دچار تحولاتی نمود و بابی تازه در نقاشی معاصر ایران بود.

   آموزش نقاشی ناتورالیستی کمال الملکی، گرایش های شخصی متاثر از هنر امپرسیونیست ها در میان پیروان کمال الملک که بواسطه حضور آندره گدار که موسس دانشکده هنرهای زیبای تهران بود در ۱۳۱۹ و نفوذ نقاشان فرانسوی بعه عنوان مدرس، با انتخاب موضوعات عادی روزانه زمینه ای برای گسترش امپرسیونیسم به عنوان نخستین مکتب هنر مدرن با تأکید بر ضربه های سریع قلم مو و دریافت آنی هنرمند ایجاد نمود.

   تمایل به نوگرایی، گسترش مدرنیسم و ارتباط ایران و غرب در صورت جدیدی مرحلۀ جدیدی از روند تغییر و تحول نگرش را در عرصۀ هنر باز نمایاند.اما امکان تحصیل برای همه افراد در جامعه وجود نداشت و از طرفی ساختار زندیی ایرانی بر اساس ارباب و رعیتی بود ه است و هنردر نزد طبقه مرفه در میان سایر نقاط غیر از پایتخت قابل احترام  تلقی نمی شد و تنها هنری که در نزد ایرانیان می توانست به خوبی نمود خود را نشان دهد شعر و شاعری بوده است و در مقایسه با سایر هنرها تغییرات نوگرایی شعر بیشتر توانست جایگاه خود را بیابید و ادامه دار باشد هر چند در دوره های بعد با تکرار و تسلسل مواجه شده است اما ناکارآمدی بسیاری از نتایج مورد نظر را در بازتاب در میان مردم ایران بررسی نمود.

در مدارس و حوزه های هنری استفاده از مدرسین خارجی به همراه روشنفکران در تضاد با موقعیت تحصیلی حاکم جامعه شکاف بیشتری را ایجاد می نمود به گونه ای که این خلا و شکاف اثرات خود را به خوبی نشان میداد و علاوه بر انکه می توان آنرا یکی از دلایل دوسویه بودن و دارای دو قطب مثبت و منفی بودن در هنر دانست اما حضور تعداد اندک مدارس هنری پاسخگوی نیاز جامعه نمی بود.

   بنیان گذاران مهمترین موسسات هنری در دوران شکل گیری تجدد در ایران غربیان بودند اما اینکه چه میزان دانش مدرنیته را در انتقال خود به ایرانیان به کار گرفته و چه میزان توانایی دریافت هنرآموزان در موقعیت اینجا توانسته است پاسخگوی نیاز و شکل گیری هنر مدرن باشد از نظر تاریخی قابل بحث نمی­باشد. نمی توان مراکز مزبور را ناکارآمد تلقی نمود اما توجه به جایگاه اکادمیک و دانشگاهی هنر برای کارآموزانی که شیوه استاد شاگردی را تا پیش از این تجربه نموده بودند به نظر می آید خود نوع آموزش از مولفه های هنر مدرن بود که توانست تا به امروز استمرار داشته باشد.

فهرست

۴-۱ مقدمه. ۲

۴-۲ آسیب شناسی فرهنگی تجدد. ۲

۴-۳ بررسی ویژگی های هنر نقاشی در جامعه ایران در تاثیرپذیری از مدرنیسم. ۳

جدول شماره ۱٫ فعالیت های هنری ۱۳۲۰-۱۲۸۹٫ ۶

جدول شماره ۲٫ شیوه های هنری و هنرمندان ۱۳۲۰-۱۲۸۹٫ ۶

جدول شماره ۳٫ فعالیت های هنری ۱۳۳۸-۱۳۳۰٫ ۷

جدول شماره ۴٫ شیوه های هنری و هنرمندان ۱۳۳۸-۱۳۳۰٫ ۸

جدول شماره ۵٫ فعالیت های هنری ۱۳۵۷-۱۳۳۷٫ ۹

جدول شماره ۶٫ شیوه های هنری ۱۳۵۷-۱۳۳۷٫ ۱۰

جدول شماره ۷٫ فعالیت های های هنری ۱۳۵۷-تاکنون.. ۱۰

جدول شماره ۸٫ شیوه های هنری ۱۳۵۷-تاکنون.. ۱۱

۴-۴ بررسی عنصر هویت در هنر مدرن ایرانی.. ۱۲

۴-۵ توجه به جامعه شناسی مخاطب در هنر نوگرای ایرانی.. ۱۳

۴-۶ جایگاه مدارس عالی هنر ایران در انتقال مدرنیسم. ۱۵

۴-۷ نتایج رویکردهایی تغییرات مکاتب مدرن در نقاشی ایرانی.. ۱۶

جدول شماره ۵-۹ تأثیرات هنر مدرن در نقاشی ایرانی.. ۱۶

 



موضوعات :
هنر

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *