no-img
ام ای پدیا

دانلود سمینار آموزش خودکارآمدی بر اهمالکاری تحصیلی


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود سمینار آموزش خودکارآمدی بر اهمالکاری تحصیلی
doc
خرداد ۹, ۱۳۹۶
۴,۰۰۰ تومان
۴,۰۰۰ تومان – خرید

دانلود سمینار آموزش خودکارآمدی بر اهمالکاری تحصیلی


دانلود سمینار آموزش خودکارآمدی بر اهمالکاری تحصیلی

فرمت قابل ویرایش ورد  Word

تعداد صفحات: ۴۲ صفحه

خلاصه ای از فایل

مقدّمه

واژه انگلیسی procrastination در فارسی معادل، تعلل، اهمال کاری ، سهل انگاری و به تعویق انداختن کار می باشد (الیس ونال، ۱۹۷۷؛ ترجمه فرجاد، ۱۳۸۲). سابقه تاریخی اهمال کاری  به سه هزار سال قبل بر می گردد،ولی در حدود چهل سال است که این بخش در روانشناسی مطرح شده است. اما حتی امروز برای ما قابل فهم نیست که چرا کاری را که اکنون می توانیم انجام دهیم به تأخیر می‌اندازیم

(فراری و همکاران، ۲۰۰۷). مبحث اهمال کاری  در روانشناسی کشور ما مفهومی نسبتاً جدید است. متأسفانه چنین پدیده زیان باری اگر چه در کشورهای مختلف پژوهشهای بسیاری را برانگیخته  و بین افراد جامعه در سطوح مختلف از افراد عامی گرفته تا فرهیخته، مصادیق مختلف آن دیده می شود، در کشور ما کمتر مورد توجه قرار نگرفته است.

همه ما گاهی از انجام وظایفمان طفره می‌رویم، اما این برای عده‌ای به شکل یک روش زندگی مشکل آفرین در آمده است. گاهی اوقات اهمال کاری  در معانی مثبت و قابل قبول بکار می‌رود. برای مثال هنگامی‌که ما اقدام به انجام کاری می‌کنیم انتخاب‌هایی را که با کسب اطلاعات جدیدتر می‌توانستیم داشته باشیم از دست خواهیم داد. در نتیجه اقدام به انجام عملی نکردن یک ارزش است. همچنین هنگامی‌که از پیامدهای یک اقدام مطمئن نیستیم مخصوصاً اگراحتمال آسیب رسیدن به دیگران یا خود فرد مطرح باشد، اهمال کاری  می‌تواند منطقی باشد(استیل،۲۰۰۷).

البته به تأخیر انداختن کارها در برخی مواقع طبیعی و منطقی است.گاهی اهمال کاری  در انجام یک کار (البته نه بیش از حد) ممکن است باعث شود که آن کار بهتر ارائه گردد. اما بطور کلی اغلب تأخیرهای انجام گرفته توسط افراد، غیر منطقی می باشند (الیس و نال ۱۹۷۷، ترجمه فرجاد، ۱۳۸۲).

فراری و همکاران (۲۰۰۷) نه تنها اهمال کاری  مزمن را راهبردی موثر نمی داند بلکه آن را نابهنجار ، خود تخریب گرانه و فاقد کارکرد می داند. به تعویق انداختن کار، رفتاری ناپسند و ناراحت کننده است که که ممکن است سرانجام ناخوشایندی را برای افراد در پی داشته باشد. هرگز  نمی توان از  تأخیر در انجام کارها، به تصور و گمان بهتر انجام دادن آنها دفاع کرد. این رفتار به تدریج در وجود انسان بصورت عادت در می آید و علاوه بر اینکه برای خود فرد نیز رنج آور است و پیامدهای زیان باری برای فرد در بردارد (الیس و نال، ۱۹۷۷، ترجمه فرجاد،۱۳۸۲).

افراد اهمال کار، خود نیز به نامطلوب بودن کارشان اذعان دارند و همواره به واسطه این عادت نامناسب در رنج و عذاب هستند. این دسته از افراد در احساس ناخوشایندی و بی ارزشی درگیر می باشند. به عبارت دیگر افراد اهمال کار علی رغم احساس زودگذری که به دلیل به تعویق انداختن کارها برایشان حاصل می شود، بعد ازآن به فکر می روند و به دنبال تحلیل عملکرد خویش دچار ناامیدی از خود می شوند (راثبلوم، ۱۹۹۹، به نقل از فراری، ۲۰۰۱). والترز (۲۰۰۳) معتقد است صرفه‌نظر از سبب‌شناسی اهمال کاری  به دلیل پی‌آمدهای شناختی ـ هیجانی منفی که دارد رفتاری ناسازگارانه است.

هرچند در مسیربیان پژوهش‌‌های انجام گرفته به موارد خاصی خواهیم پرداخت که صورتهایی مثبتی از اهمال کاری  را بیان می کنند، اما در این پژوهش صورت‌‌های منفی اهمال کاری  موردنظر است و حتی در مواردی نتایج تحقیقات آنان را نیز به چالش می کشد.

فهرست

مقدمه

مفهوم اهمالکاری

انواع اهمالکاری

علل اهمالکاری

اهمالکاری به عنوان یک اختلال شخصیتی

بررسی اهمالکاری به عنوان یک ویژگی شخصیتی

پیشایندهای اهمالکاری

پیامدهای اهمالکاری

سبک‌‌های مقابله ای اهمالکاری

خودکارآمدی

تعاریف خودکارآمدی

خودکارآمدی تحصیلی

منابع اطلاعاتی خودکارآمدی

ابعاد خودکارآمدی

عوامل موثر بر خودکارآمدی

راهبردهای بهبود خودکارآمدی

پیشینه پژوهش



موضوعات :
روانشناسی

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *