دانلود سمینار اصول حاکم بر قصاص در مقام اعمال و اجرای آن
دانلود سمینار اصول حاکم بر قصاص در مقام اعمال و اجرای آن
فرمت قابل ویرایش ورد word
تعداد صفحات: ۳۷ صفحه
خلاصه ای از فایل
تأثیر دین در کیفر قصاص
یکی از شرایط قصاص کردن، برابری قاتل و مقتول در دین میباشد فقهای امامیه اجماعا” معتقدند که مسلمان در برابر کافر به قصاص نمی رسد خواه کافر ذمی باشد یا غیر ذمی. همان طور که صاحب جواهر آوردهاند “پس کشته نمیشود مسلمان در برابر کافر چه ذمی باشد و چه مستامن مگر اینکه به این امر نماید که قصاص خواهد شد و آن را بعنوان قصاص جان در برابر جان است. [۱]
البته عدهای مانند ابوحنیفه و اصحاب وی که به عمومات قصاص در قرآن مانند آیه ۱۷۸ سوره بقره آیه ۴۵ سوره مائده و آیه ۳۳ اسراء استناد میکنند عقیده دارند که قصاص مسلمان را به دلیل قتل کافر ذمی، در صورت رد مازاد دیه، ممکن میدانند این عده روایت منسوب به پیامبر (ص) رامحدود به کفار حربی میکنند مالک و پیروان وی قصاص مسلمان را در صورت کشتن کافر ذمی محدود به قتل غلیه یعنی سر بریدن توأم با خدعه و فریب (بویژه برای بردن مال مقتول) میکنند. [۲]
در فقه اسلامی آمده است مسلمان در برابر کافر قصاص نمیشود چه حربی باشد چه ذمی، آن عده که هم دینی را شرط دانسته و حکم به عدم قصاص میدهند مستنداتی ارائه میدهند.
شهید ثانی در دلالت آیه شریفه در “ولن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا” در مسالک الافهام[۳] مینویسد:
” اگر خانواده کافری که کشته شده حق قصاص مسلمان قاتل را داشته باشد در این صورت کافر بر مسلمان سبیل دارد.
در برابر این گروه شماری از فقها چون شیخ صدوق، ابوحنیفه و ابویوسف…حکم به قصاص قاتل میدهند و دلالت آیه شریفه بر عدم قصاص را بر نمی تابند در باور این گروه آیه شریفه در مورد آخرت است که در قیامت به نفع اهل ایمان بر ضرر اهل کفر است.
ثانیاً در برخی روایات مراد از مومنین انبیاء الهی و مراد از سبیل، حجت و برهان معرفی شده است بنابراین مواد آیه این است که خداوند حجتی به نفع کافران و به زیان پیامبران قرار نداده است.
ابوحنیفه نیز در شمار فقهایی است که دلالت آیه “ولن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا” را برنمی تابد و با استناد به دلایل زیر حکم بر جواز قصاص مسلمان به کافر ذمی میکند.
الف) عمومیت آیات قصاص مثل آیه النفس با النفس
ب) تساوی ذمی و مسلمان در حرمت خون
ج) روایت پیامبر که مرد مسلمان به جرم قتل مرد ذمی قصاص شد.
د) روایاتی که خون مسلمین رامتکافی میخواند.
ه) دستور حضرت علی به کشتن مسلمانی که یک ذمی را کشته بود. [۴]
فهرست
مبحث نخست: لزوم رعایت همانندی و مماثلت
ج) تأثیر جنون مقتول در کیفر قصاص
گفتار سوم: لزوم اصل تسهیل در روش قصاص و ممنوعیت مثله کردن در آن
مبحث دوم: تأثیر پذیری قصاص از تأسیسات عفو ومرگ جانی
دیدگاه ها