no-img
ام ای پدیا

دانلود سمینار اصول حاکم در تشريع کيفر قصاص


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود سمینار اصول حاکم در تشریع کیفر قصاص
doc
اسفند ۲۱, ۱۳۹۵
قیمت هر صفحه 112 تومان
تعداد صفحات: 18 صفحه
۲,۰۰۰ تومان
۲,۰۰۰ تومان – خرید

دانلود سمینار اصول حاکم در تشریع کیفر قصاص


دانلود سمینار اصول حاکم در تشریع کیفر قصاص

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۱۸ صفحه

 خلاصه ای از فایل

مبحث نخست: لزوم رعایت اصل ترمیمی بودن قصاص

در این مبحث به ارتباط رعایت اصل ترمیمی با قصاص و تأثیر آن بر قصاص می‌پردازیم.

گفتار نخست: جلوه‌های ترمیم قصاص

اسلام، قصاص را قانونگذاری کرده و آن را مقید به شرایطی نموده تا عدالت بر پا و از هرگونه تجاوز و تعدی و قتل و کشتار جلوگیری گردد از سویی جلوی جنگ و خونریزی که ریشه در جاهلیت داشته را بگیرد و از سوی دیگر جلوی تعدی و ستم به جامعه گرفته شود و احساسات جریحه دار شده جامعه التیام پیدا می‌کند و برای تسلی آلام روحی و مصائب اولیاء مقتول یا شخص مجنی علیه قصاص به عنوان حق الناس قانونگذاری گردیده است. [۱]

 الف) رویکرد ویژه شریعت اسلامی به مجرم قتل عمدی

قبل از اسلام در جامعه عرب هنگام وقوع قتل، نحوه برخورد با قاتل بر حسب قوی و ضعیف بودن و یا تعلق به قبیله خاص یا موقعیت فرد قاتل متفاوت بود و شریعت اسلام با وضع قصاص از یکسو تساوی در تناسب جرم و مجازات را مقرر نمود و از سوی دیگر عدالت را تساوی همه مجرمان در مقابل قصاص مقرر دانسته است هدف از قصاص دفاع از نفس آحاد جامعه است نه انتقام جویی، چرا که وقتی اسلام همه مسلمانان را برادر خطاب می‌کند با وضع قصاص، قصد جلوگیری از خونریزی و دفاع از خون اشخاص را دارد.

تساوی و عدالت در وضع مجازات قصاص با غرض از وضع مجازات قصاص همخوانی دارد چرا که غرض از مجازات همانا اصلاح افراد و حمایت جامعه از جرایم است و در نتیجه مجازات بایستی به گونه‌ای باشد که موانع کافی در مقابله با جرایم، قبل از تحقق آن فراهم آورد و همچنین رویکرد مجازات مستلزم تشدید مجازات و تخفیف آن بر حسب نیازهای جامعه و حمایت از آن است به نحوی که هر گاه مصلحت جامعه تخفیف مجازات را طلب کرد مجازات تخفیف داده شود ” همه اهداف مجازات و مصالح موجود در آن در وضع مجازات قصاص، لحاظ شده است. در روایتی از پیغمبر آمده است ” هر کس مبادرت به قتلی نماید برای خانواده مقتول دو راه موجود است یا او را عفو کند و یا قصاص نماید ” ضمن برقراری مجازات متناسب با جرم قتل از مکانیسم تخفیف و تشدید مجازات از طریق استفاده از عفو (دیه) و یا قصاص بهره می‌جوید. [۲]

کسی که بر جسم و یا جان دیگری صدمه وارد و او را مجروح ویا مقتول می‌سازد، عادلانه و منصفانه ترین مجازات او رفتار به مثل است چنان که یکی از محققین اسلامی در این خصوص می‌گوید ” اگر کسی چشم راست دیگری را کور کند چند سال حبس مجازات عادلانه نخواهد بود زیرا در زندان بودن نه تنها بودجه‌ای بر دولت تحمیل می‌شود  بلکه موجب خشم مجنی علیه بعد از آزادی شده چرا که بینایی چشم خود را از دست داده و دشمن خود را سالم می‌بیند و درصدد انتقام بر می‌آید.

وجود چنین حکمی، باعث کثرت جرایم می‌شود  و خطری که عدم اعتماد مردم برای دولت ایجاد می‌کند قابل پیش بینی خواهد بود اما وقتی با مرتکب، رفتار متقابل می‌شود  وبعد از اثبات جرم او، چشم راستش به حکم دادگاه کور گردد هم قلب مجنی علیه تسکین و تسلی می‌یابد و هم مردمان عبرت گرفته و نزاع نمی‌گردد البته اسلام در کنار قصاص، که موجب حیات برای همه حتی خود قاتلان بود که موجب می‌شود عده بسیاری از ارتکاب قتل باز بمانند گذشت و عفو را نیز پیش بینی نموده و قصاص را با شرایطی پذیرفته که خود به نفع مرتکب بوده از کشتن بسیاری اشخاص که قتل توسط آنان، عمدی نبوده جلوگیری می‌نماید. [۳] در واقع، قصاص یک رفتار منحصر به فرد در مقابله با قتل نیست و قرآن بر عفو و بخشش نیز تأکید نموده است و تعهد بر غلبه وجه خصوصی یا حق‌الناسی قصاص نیز به همین دلیل است. [۴]

خداوند در قرآن در مورد عفو در آیه ۱۸۷ سوره بقره می‌فرماید:

«یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم القصاص … فمن عفی له من اخیه شیء فاتباع بالمعروف و اداء الیه بإحسان …»

که عبارت «فمن عفی» نشان از برتری عفو بر قصاص دارد اما این جمله به معنای مردود دانستن قصاص یا به تعبیر دیگر الغاء حکم قصاص نیست.

و در مورد تأکید اسلام بر عفو و گذشت قاتل توسط اولیاء دم هم در قرآن به این موضوع اشاره گردیده و هم روایاتی چند در این باره آورده شده است.

 

فهرست

اصول حاکم در تشریح کیفر قصاص

مبحث نخست: لزوم رعایت اصل ترمیمی بودن قصاص

گفتار نخست: جلوه‌های ترمیم قصاص

الف) رویکرد ویژه شریعت اسلامی به مجرم قتل عمدی

ب) رویکرد ویژه شریعت اسلامی در پذیرش پاسخ‌های جبرانی

ج) رویکرد ویژه شریعت اسلامی بر عفو و گذشت در قصاص

گفتار دوم: جلوه‌های بزه دیده مداری در قصاص

الف) فعال کردن نقش بزه دیده (پذیرش حق الناس  قصاص)

ب) تاکید بر ترمیم مطالبات بزه دیده (پذیرش لزوم تشفی خاطر بزه دیده)

مبحث دوم: پذیرش اصل تحدید کیفر قصاص

گفتار نخست: تحدید قصاص به جرایم علیه تمامیت جسمانی

گفتار دوم: لزوم رعایت اصول شخصی بودن و تناسب مجازات

الف) اصل شخصی بودن مجازات

ب) اصل تناسب مجازات در کیفر قصاص

 

 

 



موضوعات :
حقوق

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *