دانلود سمینار تجزیه تحلیل نقاشی های عامیانه دوره دوم حکومت قاجار
دانلود سمینار تجزیه تحلیل نقاشی های عامیانه دوره دوم حکومت قاجار
فرمت قابل ویرایش ورد word
تعداد صفحات: ۵۷ صفحه
خلاصه ای از فایل
نقاشی پشت شیشه
نقاشی پشت شیشه هنری وارداتی است و از شیوههای رایج دورهی قاجار میباشد. هنری که در دورهی صفویه در نتیجه ارتباط با کشورهای غربی در ایران متولد شد و در عهد قاجار در زمرهی هنرهای رسمی درآمد، نقاشی پشت شیشه در دوره اول قاجار، ویژگیهای آثار درباری را داشت و با نقاشیهای عامیانه دورهی دوم حکومت قاجار متفاوت بود، تفاوتی که بیشتر در نحوهی اجرا و موضوع مشهود است و ارتباط مستقیم با دگرگونیهای عظیم اجتماعی، سیاسی آن دوران دارند. در واقع، رشد و گسترش، نقاشی پشت شیشه همچون دیگر هممسلکانش محصول حرکتی مردمی و مختص دوران پرالتهاب مشروطه است.
اصطلاح متعارف نقاشیهای پشت شیشه، گلومایزد[۱] میباشد که اسمی فرانسوی است. این لغت از نام دلال آثار عتیقهای در پاریس قرن هفدهم، ژان باپتیست گلومی[۲] گرفته شده است. وی روشی را ابداع نمود تا آثار چاپی و گلدوزی خود را با استفاده از شیشههای نقاشی شده و حاشیه هایی از ورقه های طلا، بهتر ارائه کند. به تدریج این اصطلاح وارد زبان فرانسه و سپس انگلیسی شد. لغت آلمانی برای این هنر Hinterglsmalern، برای تمام گونههای نقاشی سرد[۳](در مقابل میناکاری یا رنگهای لعابی[۴]) و طلااندازی پشتشیشه به کار میرود. نزدیکترین معادل انگلیسی برای این واژه آلمانی، Reverse painting on gloss یا نقاشی معکوس بر شیشه است.
در فارسی امروزه واژه نقاشیپشتشیشه برای این هنر به کار میرود. گاهی آن را نقاشی روی شیشه نیز میخوانند؛ اما اصطلاح دقیقتر آن، نقاشی پشت شیشه است؛ چرا که نقاشی پشت شیشه، نتنها در روش طرح اندازی واژگونه عمل نموده بلکه در چند مورد دیگر نیز خلاف تکنیکهای دیگر نقاشی میباشد. بوم زمینه شیشه، تنها بومی است که قبل از آمادهسازی ابتدا بر روی آن نقاشی میشود و بعد از خشک شدن رنگهای مربوطه، زمینهسازی آن آغاز میشود؛ چون شیوهی کار برخلاف روش معمول است آن را بوم وارونه گفتهاند که شامل بوم زمینهی آینه و بوم شیشهای میشود(حسینی مطلق،۱۳۸۸: ۵۸).
گرچه شروع، نقاشی پشت شیشه با گل و مرغ بوده است اما اوج رواج آن مربوط به تصاویر مذهبی و شمایل نگاری است؛ حیات آن وامدار پرداختن به موضوعات مذهبی است؛ در واقع این شیوه با توجه به گرایشهای مذهبی(شیعی)، حامیان خود را در میان مردم و اقشار مختلف مردمی پیدا کرد و رونق یافت. کاسبکاران، آن را برای برکت دخل در مغازههایشان میآویختند.
گاهی دراویش صحنههای کربلا را مانند پردههای نقالی با خود حمل میکردند، آنها را با بندی چرمی به گردن میآویختند( به این گونه نقاشیها لَوا[۵] میگفتند) و پس از ذکر مصیبت درخواست وجه از مردم مینمودند. در حرمهای متبرکه، چون حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(ع) این آثار با قیمت اندک به فروش میرسید(صداقتکیش،۱۳۸۹: ۴۱). همچنین به دلیل اینکه روی شیشه اثری از رنگ نیست، قابلیت لمس آنها برای مردم فراهم میشد؛ از این رو مردم با حس لامسه و مسح آثار، دست تبرک شده را براساس سنت به صورت میکشیدند و به آن ائمه(ع) متمسک میشدند(افشاری،۱۳۸۶: ۳۱)(تصویر۴-۹).
شمایلنگاری از اولیاء(ع) موضوع اصلی نقاشی پشت شیشه است؛ میتوان سهم عمدهی شمایلهای این بخش را هم به شخصیتهای واقعه کربلا نسبت داد. بخش قابل ملاحظهای از آثار نقاشی پشت شیشه، تصویر اسب سوارانی است که همگی از شخصیتهای مذهبی هستند(سعیدیان،۱۳۷۶ :۱۴۰).
فهرست
معرفی هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار
نقاشی قهوهخانهای
نقاشی پشت شیشه
نقاشی بقاعمتبرکه
بررسی وجه ساختاری مشترک در هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار
پرهیز از واقعگرایی
روایتگری
ترکیب بندی
رنگ و نور
تزیینگرایی
طراحی فیگور(چهره، اندام)
اصالت در چهرهپردازی
حالات و آناتومی پیکرهها
موجودات فراواقعی
بررسی وجه مفهومی مشترک در هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار
موضوع نگاری
شمایل نگاری
بررسی وجه تمثیلی مشترک هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار
موضوع و استفاده نمادین
ساختار بصری و استفاده نمادین
رنگ و استفاده نمادین
جانوران و استفاده نمادین
باورهای عامیانه و موجودات عجیب
بررسی وجوه واقعیت و حضور آن در هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار
مناظر و مرایا
شخصیتها
چهرهپردازی
پوشش
جایگاه
بررسی جامعه شناسی هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار
بافت
زمینه و موقعیتها
ایدئولوژی
جبریت اجتماعی هنر
عادتواره
بررسی وضعیت هنرمندان عامیانه دوره دوم حکومت قاجار
طبقه اجتماعی و زندگی فردی
ایدئولوژی هنرمندان طبقه عامه
ارتباط هنرمندان با مردم
اشتراک هنرمندان در چند عرصه هنر عامیانه
بررسی تاثیر هنرهای دیگر بر هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار
بررسی تاثیر ادبیات عامه و ذهنیات عامیانه بر هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار
پایان راه
دیدگاه ها