no-img
ام ای پدیا

دانلود سمینار تجزیه تحلیل نقاشی های عامیانه دوره دوم حکومت قاجار


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود سمینار تجزیه تحلیل نقاشی های عامیانه دوره دوم حکومت قاجار
doc
فروردین ۳۰, ۱۳۹۶
هر صفحه 70 تومان
تعداد صفحات: 57 صفحه
۴,۰۰۰ تومان
۴,۰۰۰ تومان – خرید

دانلود سمینار تجزیه تحلیل نقاشی های عامیانه دوره دوم حکومت قاجار


دانلود سمینار تجزیه تحلیل نقاشی های عامیانه دوره دوم حکومت قاجار

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۵۷ صفحه

 خلاصه ای از فایل

نقاشی پشت شیشه

نقاشی­ پشت­ شیشه هنری وارداتی است و از شیوه­های رایج دوره­ی قاجار می­باشد. هنری که در دوره­ی صفویه در نتیجه ارتباط با کشورهای غربی در ایران متولد شد و در عهد قاجار در زمره­ی هنرهای رسمی درآمد، نقاشی ­پشت­ شیشه در دوره اول قاجار، ویژگی­های آثار درباری را داشت و با نقاشی­های عامیانه دوره­ی دوم حکومت قاجار متفاوت بود، تفاوتی که بیشتر در نحوه­ی اجرا و موضوع مشهود است و ارتباط مستقیم با دگرگونی­های عظیم  اجتماعی، سیاسی آن دوران دارند. در واقع، رشد و گسترش،­ نقاشی­ پشت­ شیشه همچون دیگر هم­مسلکانش محصول حرکتی مردمی و مختص دوران پرالتهاب مشروطه است.

اصطلاح متعارف نقاشی­های­ پشت­ شیشه، گلومایزد[۱] می­باشد که اسمی فرانسوی است. این لغت از نام دلال آثار عتیقه­ای در پاریس قرن هفدهم، ژان باپتیست گلومی[۲] گرفته شده است. وی روشی را ابداع نمود تا آثار چاپی و گلدوزی خود را با استفاده از شیشه­های نقاشی شده و حاشیه­ هایی از ورقه­ های طلا، بهتر ارائه کند. به تدریج این اصطلاح وارد زبان فرانسه و سپس انگلیسی شد. لغت آلمانی برای این هنر Hinterglsmalern، برای تمام گونه­های نقاشی سرد[۳](در مقابل میناکاری یا رنگ­های لعابی[۴]) و طلااندازی پشت­شیشه به کار می­رود. نزدیک­ترین معادل انگلیسی برای این واژه آلمانی، Reverse painting on gloss   یا نقاشی معکوس بر شیشه است.

در فارسی امروزه واژه نقاشی­­پشت­شیشه برای این هنر به کار می­رود. گاهی آن را نقاشی روی شیشه نیز می­خوانند؛ اما اصطلاح دقیق­تر آن، نقاشی­­ پشت­ شیشه است؛ چرا که نقاشی­­ پشت­ شیشه، نتنها در روش طرح اندازی واژگونه عمل نموده بلکه در چند مورد دیگر نیز خلاف تکنیک­های دیگر نقاشی می­باشد. بوم زمینه شیشه، تنها بومی است که قبل از آماده­سازی ابتدا بر روی آن نقاشی می­شود و بعد از خشک شدن رنگ­های مربوطه، زمینه­سازی آن آغاز می­شود؛ چون شیوه­ی کار برخلاف روش معمول است آن را بوم وارونه گفته­اند که شامل بوم زمینه­ی آینه و بوم شیشه­ای می­شود(حسینی مطلق،۱۳۸۸: ۵۸).

گرچه شروع، نقاشی­­ پشت­ شیشه با گل و مرغ بوده است اما  اوج رواج آن مربوط به تصاویر  مذهبی و شمایل ­نگاری است؛ حیات آن وامدار پرداختن به موضوعات مذهبی است؛ در واقع این شیوه با توجه به گرایش­های مذهبی(شیعی)، حامیان خود را در میان مردم و اقشار مختلف مردمی پیدا کرد و رونق یافت. کاسب­کاران، آن را برای برکت دخل در مغازه­هایشان می­آویختند.

گاهی دراویش صحنه­های کربلا را مانند پرده­های نقالی با خود حمل می­کردند، آن­ها را با بندی چرمی به گردن می­آویختند( به این گونه نقاشی­ها لَوا[۵] می­گفتند) و پس از ذکر مصیبت درخواست وجه از مردم می­نمودند. در حرم­های متبرکه، چون حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(ع) این آثار با قیمت اندک به فروش می­رسید(صداقت­کیش،۱۳۸۹: ۴۱). همچنین به دلیل این­که روی شیشه اثری از رنگ نیست، قابلیت لمس آن­ها برای مردم فراهم می­شد؛ از این رو مردم با حس لامسه و مسح آثار، دست تبرک شده را براساس سنت به صورت می­کشیدند و به آن ائمه(ع) متمسک می­شدند(افشاری،۱۳۸۶: ۳۱)(تصویر۴-۹).

 شمایل­نگاری از اولیاء(ع) موضوع اصلی نقاشی پشت شیشه است؛ می­توان سهم عمده­ی شمایل­های این بخش را هم به شخصیت­های واقعه کربلا نسبت داد. بخش قابل ملاحظه­ای از آثار نقاشی­­ پشت­ شیشه، تصویر اسب سوارانی است که همگی از شخصیت­های مذهبی هستند(سعیدیان،۱۳۷۶ :۱۴۰).

فهرست

 معرفی هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار

 نقاشی ­قهوه­خانه­ای

 نقاشی پشت شیشه

 نقاشی بقاع­متبرکه

  بررسی وجه ساختاری مشترک در هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار

 پرهیز از واقع­گرایی

 روایت­گری

 ترکیب بندی

 رنگ و نور

 تزیین­گرایی

 طراحی فیگور(چهره، اندام)

 اصالت در چهره­پردازی

 حالات و آناتومی پیکره­ها

 موجودات فراواقعی

 بررسی وجه مفهومی مشترک در هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار

  موضوع نگاری

 شمایل نگاری

 بررسی وجه تمثیلی مشترک هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار

 موضوع و استفاده نمادین

 ساختار بصری و استفاده نمادین

 رنگ و استفاده نمادین

 جانوران و استفاده نمادین

 باورهای عامیانه و موجودات عجیب

  بررسی وجوه واقعیت و حضور آن در هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار

 مناظر و مرایا

  شخصیت­ها

 چهره­پردازی

  پوشش

  جایگاه

  بررسی جامعه شناسی هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار

  بافت

  زمینه و موقعیت­ها

  ایدئولوژی

  جبریت اجتماعی هنر

  عادت­واره

 بررسی وضعیت هنرمندان عامیانه دوره دوم حکومت قاجار

 طبقه اجتماعی و زندگی فردی

 ایدئولوژی هنرمندان طبقه عامه

 ارتباط هنرمندان با مردم

 اشتراک هنرمندان در چند عرصه هنر عامیانه

 بررسی تاثیر هنرهای دیگر بر هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار

 بررسی تاثیر ادبیات عامه و ذهنیات عامیانه بر هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار

 پایان راه

 



موضوعات :
هنر

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *