no-img
ام ای پدیا

دانلود سمینار توانمند سازی روان شناختی


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود سمینار توانمند سازی روان شناختی
doc
فروردین ۲۱, ۱۳۹۶
هر صفحه 100 تومان
تعداد صفحات: 39 صفحه
۴,۰۰۰ تومان
۴,۰۰۰ تومان – خرید

دانلود سمینار توانمند سازی روان شناختی


دانلود سمینار توانمند سازی روان­ شناختی

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۳۹ صفحه

 خلاصه ای از فایل

استراتژى­هاى توانمندسازى

وظیفه رهبران سازمان، فراهم ساختن تسهیلاتى جهت پیاده­سازی استراتژى توانمندسازى است. این استراتژى­ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم موجب تغییر نگرش و رفتار کارکنان می­شوند و زمینه را براى تربیت نیروى متخصص و توانمند مهیا می­سازند. با توجه به هدف و فلسفه وجودى سازمان­ها، ویژگی­هاى سازمان و کارکنان و نقش­هاى آنان می­توان به پیاده­سازى انواع استراتژى­ها پرداخت.

۱- افزایش آگاهی جمعی از طریق داستان­گویی: هرگاه کارکنان مسئولیت حل مشکلات خود را بر عهده گیرند، مستعد تلاش در جهت بهبود زندگی فردی و سازمانی خود هستند. رویکرد داستان­گویی به عنوان عامل ضروری توانمندسازی موجب تقویت تلاش­های مبتنی بر همکاری می­شود .پذیرش شرح کارکنان از مشکلات و شناسایی توانایی­هایشان از عناصر مهم رویکرد توانمندسازی در عمل است.کارکنان از طریق مشارکت در گروه­های کوچک به شرح داستان فردی خود در رابطه با وظایفشان و تجربیاتشان که در هر ماه برای آنها اتفاق افتاده است، می­پردازند و از این طریق در مورد مسائل و مشکلات خودشان به تفکر و گفتگو می­پردازند(نادری، رجایی­پور و جمشیدیان، ۱۳۸۶).

۲- آموزش مهارت­های حل مساله: در این استراتژی باید به کارکنان اجازه داد که مشکلات خود را بر اساس محتوای داستان­هایی که در یک محیط همکارانه شکل می­گیرد، شناسایی و حل کنند. در این صورت گروه ابتدا اهداف حل مسله را خلاصه­بندی می­کند. این اهدف شامل: شناسایی مشکل، انتخاب یکی از مشکلات مهم، انتخاب هدف برای حل مساله، تفکر خلاق و تحقق اهداف و شناسایی منابع به منظورکمک به تحقق هدف است.

۳- آموزش مهارت­های پشتیبانی و تجهیز منابع: از طریق حمایت­های صورت گرفته و تجهیز منابع، کارکنان، از ایجاد ساختار اجتماعی بزرگ در قالب گروه­های توانمندشده مطمئن هستند. انواع حمایت­ها در سه مورد خلاصه می­شود:۱٫ حمایت فرد از خود ۲٫ حمایت مدیر از فرد ۳٫ حمایت قانون از فرد(نادری، رجایی­پور و جمشیدیان، ۱۳۸۶).

سازمان می­تواند از طریق نوشتن، صحبت کردن و سخنرانی یک قانون­گذار و یا فرد سیاسی حمایت جمعی را در سازمان اشاعه دهد. در صورتی که کارکنان بدانند منابع برای پیشرفت فردی آنها در سازمان مهیاست و حمایت­های لازم نیز وجود دارد، توانمندسازی با سرعت بالایی انجام می­پذیرد(میرمحمدی، ۱۳۹۲).

فهرست

تاریخچه توانمند سازی.. ۱

توانمند سازی چیست؟. ۱

مفهوم توانمند سازی.. ۴

رویکردهای توانمند سازی.. ۶

توانمند سازی به عنوان یک سازه ارتباطی.. ۶

توانمند سازی به عنوان یک سازهی ارگانیکی.. ۷

توانمند سازی روانشناختی.. ۱۱

ابعاد تونمند سازی روانشناختی.. ۱۳

عوامل موثر بر توانمند سازی کارکنان.. ۱۷

  1. عوامل سوق دهنده. ۱۷
  2. عوامل بازدارنده(موانع توانمند سازی): ۱۸

اصول توانمند سازی.. ۱۸

استراتژىهاى توانمند سازى.. ۱۹

فرایند توانمند سازی.. ۲۰

اهداف توانمند سازی.. ۲۱

کاربرد توانمند سازی در عبارات زیر بیان مىشود: ۲۲

علل گرایش سازمانها به توانمند سازی.. ۲۳

الف) بهرهوری.. ۲۳

ب) ایجاد تحول در سازمان.. ۲۳

ج) امنیت شغلی.. ۲۴

الف) تأثیر فناوری بر محیط های کاری.. ۲۵

ب) ضرورت انعطافپذیری سازمان ها. ۲۵

ج) افزایش انتظارات مشتریان.. ۲۵

د) قوانین و مقررات دولتی.. ۲۵

پیشنیازهای مورد نیاز برنامه های توانمند سازی کارکنان.. ۲۶

سه کلید مهم برای ایجاد توانمندی در نیروی انسانی.. ۲۷

مزایای توانمند سازی منابع انسانی.. ۲۸

راهکارهای عملی توانمند سازی کارکنان.. ۲۹

مدلهای توانمند سازی: ۳۰

مدل توماس و ولتهاوس… ۳۰

مدل باون ولاولر. ۳۱

مدل مگ لاگان و  نل.. ۳۱

مدل توانمند سازی گائو. ۳۲

مدل کوئین و اسپریتزر. ۳۳

مدل باندورا ۳۴

مدل ایدهال نولر. ۳۴

چالشهای موجود در تواناسازی کارکنان. ۳۵

ارزشهای اجتماعی نهفته در نظریه توانمند سازی.. ۳۶

 



موضوعات :
روانشناسی

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *