no-img
ام ای پدیا

دانلود سمینار جامعه شناسی هنر و نظریه بازتاب و هنر عامیانه


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود سمینار جامعه شناسی هنر و نظریه بازتاب و هنر عامیانه
doc
فروردین ۳۰, ۱۳۹۶
هر صفحه 125 تومان
تعداد صفحات: 16 صفحه
۲,۰۰۰ تومان
۲,۰۰۰ تومان – خرید

دانلود سمینار جامعه شناسی هنر و نظریه بازتاب و هنر عامیانه


دانلود سمینار جامعه شناسی هنر و نظریه بازتاب و هنر عامیانه

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۱۶ صفحه

 خلاصه ای از فایل

جامعه ­شناسی هنر

جامعه ­شناسی، شناخت علمی جامعه، مطالعه ­ی حیات اجتماعی و بررسی قوانین حاکم بر زندگانی جامعه است. دانش نو بنیاد جامعه­شناسی هنر نیز، به عنوان شاخه­ای از جامعه­ شناسی، با استفاده از دست­آوردهای دیگر دانش­های اجتماعی، روابط متقابل هنر و مظاهر مختلف زندگی اجتماعی را موضوع مطالعه­ ی خود قرار می­دهد(ترابی،۱۳۷۹: ۱۵). جامعه­ شناسی هنر به شناخت هنر به عنوان یک نهاد اجتماعی و به بررسی فعالیت­های هنری در پیوند با دیگر مظاهر زندگی اجتماعی می­پردازد و روابط و تاثیرات متقابل هنر و جامعه را مورد بررسی قرار می­دهد(همان: ۳۵).

در این نگرش، هنرمند باواقعیت سرو کار دارد و واقعیت یعنی جهان محسوس، بُعد زمان و مکان، اجتماع و غیره، معنوی­پردازان در گفتگو درباره­ی هنرها، زمان و مکان را در معنای راستین آن حذف می­کنند. گاهی از زمان و مکان سخن می­گویند، ولی مکان آن­ها «ناکجاآباد» است و زمان آن­ها در پهنه­ی«تجلیات ازلی»(و چنان­که خود می­گویند زمان انفسی!) ولی واقعیت همان زمان و مکان مادی است و همان است که بر هنرمند اثر می­نهد(دست­غیب، ۱۳۵۶: ۵۲).

رابطه هنر و واقعیت فراتر از آن است که فیلسوفان جبرگرا از سویی و روانکاوان و فیلسوفان متافیزیک از سوی دیگر آن راه کتمان کنند. واقعیت عبارت است از پیشامدها، چیزهای داده شده به حواس، قانون­های اجتماعی، زبان، فرهنگ و رسم­ها و غیره که بیرون از فرد قرار دارد و فرد پس از به دنیا آمدن با آن رابطه پیدا می­کند و خود دربردآرنده­ی واقعیت­های جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و موقعیت­های هستی­آسای فردی است. فرد و جامعه رابطه­ای دو جانبه دارند و بر یکدیگر اثر می­نهند. پس در گفتگو درباره­ی هنرها، نخست باید کل سازمان جامعه را پژوهید و با دگرگونی­های آن آشنا شد.

این دگرگونی­ها خود قانون­هایی دارند و به انگیره­ی ضرورت­هایی به وجود می­آیند. در پدید آمدن آن­ها فرد موثر است ولی نه آن اندازه که آفریننده­ی یگانه­ی آن باشد. فرهنگ و زیر مجموعه آن هنر، همانند مسائل دیگر اجتماعی، ثمره­ی کار و کوشش فردی و اجتماعی هستند(دست­غیب، ۱۳۵۶: ۴۶).

با تفکر در ارتباط واقعیت و هنر می­توان پی برد که جامعه شناسی هنر، در مورد رابطه میان هنر و جامعه و نه درباره­ی ذات هنر بحث می­کند. موضوع نقد جامعه­شناسی هنر، خوانش متن و رابطه آن با جامعه است. البته بخش گسترده­ای از این نقد به مطالعه جنبه­های اجتماعی اثر می­پردازد و روابط فرامتنی مرتبط با جامعه را بررسی می­کند(راودراد،۱۳۸۶: ۶۴).

در واقع همین امر نیز تفاوت آن با نقد زیبایی­شناسی می­باشد؛ نقد زیباشناسی هنر بیش از هر چیز، به عناصر درونی اثر هنری و رابطه­ ی آن­ها با هم توجه دارد. هدف چنین نقدی، به دست­آوردن شناخت بهتر از اثر هنری و هنرمند است که معمولاً به ارزیابی اثر هنری نیز منتهی می­شود. در حالی که، نقد جامعه­شناسانه در درجه­ی اول به عناصر پیرامونی اثر هنری، که در جامعه حاضر­اند و رابطه­ی آن­ها با سبک و محتوای اثر و سایر تحولات هنری در حوزه هنری خاص، توجه دارد. به اعتقاد جانت ولف[۱]:« به رسمیت شناختن و تحقیق شرایط اجتماعی و تاریخی خاص تجربه و ارزشیابی زیبایی شناسی است؛ تا آنجا که اگر مذاکره بین جامعه­ شناسی و زیباشناسی است این جامعه­شناسی است که حرف آخر را می­زند»(همان: ۷۶).

از دیدگاهی دیگر، هنر نوعی معرفت می­باشد؛ جانت ولف(۱۹۸۳٫م) عنوان می­دارد:« هنر، معرفت است، به همان اندازه که علم معرفت است، چرا که واژه­ی معرفت آن قدر وسیع است که شامل دانش مبتنی بر عقل سلیم، دانش علمی، مذهب، اخلاق، فلسفه و زیباشناسی می­باشد»(راودارد،۱۳۸۲: ۶۱).

هنر به عنوان مقوله ­ای از مقوله ­های معرفت، قابلیت زیادی برای بررسی جامعه ­شناختی دارد. هنر دارای جنبه­های مختلف و تاثیرات متفاوت در جوامع گوناگون است. می­توان با دو نگاه به بررسی این حیطه پرداخت:

۱- بررسی هنر به شیوه توصیفی     ۲- بررسی هنر به شیوه علی

هرگونه مطالعه­ ی را که بدون در نظر گرفتن چارچوب اجتماعی و تاثیر آن بر هنر صورت می­گیرد، می­توان مطالعه­ی هنر به شیوه­ی توصیفی نامید. این روش نمی­تواند تمامی سوالات جامعه­شناسی هنر و بخصوص سوال مرکزی آن یعنی علیت اجتماعی هنرها را پاسخ گوید. بررسی علی بدین معناست که محقق آن طور که مارکس وبر[۲] می­گفت از اینجا شروع نمی­کند که هنرها وجود دارند، بلکه از ابتدا می­پرسد هنرها چرا و چگونه به وجود آمدند؟ این سوال دو جنبه­ی تاریخی و جامعه شناختی دارد. اگر از جنبه تاریخی به آن نگاه شود در پاسخ، به خاستگاه اجتماعی هنر و اگر از جنبه جامعه­ شناختی به آن نگاه گردد به علیت اجتماعی به طور خاص دست یافته(همان: ۱۱-۱۰).

هدف از جامعه­شناسی اثر هنری، ابتدا تحلیل اثر برای یافتن معانی آشکار و پنهان آن و در مرحله بعد ربط دادن این معانی به ساخت جامعه­ی معاصر اثر می­باشد. در این رویکرد شناخت معانی اثر هنری می­تواند به شناخت محتواهای اجتماعی موجود(در سطوح مختلف کلان، میانی و خرد) در جامعه کمک نماید(راودراد،۱۳۸۶: ۶۷). وظیفه ­ی نهایی جامعه ­شناسی هنر عبارت است از بررسی انواع و ترتیب­های منظم تاثیرات متقابل عوامل واقعی و عوامل ایده­ای و بررسی عوامل معنوی و غریزی که محتوای زندگی انسان را که طبیعتاً همواره از نظر اجتماعی مشروط است تعیین می­کند(راودارد،۱۳۸۲: ۱۴۳).

فهرست

 جامعه­ شناسی هنر

 عوامل دخیل در جامعه شناسی هنر

 بنیاد و زمینه

 زمینه­یابی

 بافت

 موقعیت­ها

 ایدئولوژی

 جبریت اجتماعی هنر

 عادت ­واره

 نقش جامعه در خلق اثر هنری

  نقش طبقه و گروه­ها در خلق اثر هنری

 نظریه بازتاب و دیگر رویکردهای جامعه­ شناسی هنر

 هنر عامیانه

 هنر عامیانه در ایران

 



موضوعات :
هنر

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *