دانلود سمینار زیبایی شناسی ماتریالیستی آلتوسر
دانلود سمینار زیبایی شناسی ماتریالیستی آلتوسر
فرمت قابل ویرایش ورد word
تعداد صفحات: ۱۰۳ صفحه
خلاصه ای از فایل
هنر از دیدگاه مارکسیسم
هنر در تفکر مارکسیستی همواره، جایگاهی اجتماعی و سیاسی و ریشهی عمیقی در مبارزهی طبقاتی دارد. هنر بخشی از جریان مبارزهی ایدئولوژیک علیه سلطهی طبقهی حاکم و نظم موجود است. این تفکر کاملاَ بر خلاف دیدگاه بورژوازی و فردیت محور پیشامارکسیستی است. مارکسیسم با مفهوم رمانتیک و رازآمیز هنر، که هنر را آفریدهی سرآمدها و برتر از جامعه و زمان میشمارد، در ستیز است.
این که هنر در خلوت هنرمند آفریده میشود و حاصل نبوغ و خلاقیت اوست، دیدگاهی بورژوازی است که مارکس و به تبع آن متفکران مارکسیست پس از او به شدت از آن انتقاد و آن را رد کردهاند. البته نظریهی مارکسیستی از رئالیسم سوسیالیستی[۱] شوروی تا نظریات پیچیدهی مکتب فرانکفورت و مارکسیسم ساختارگرا، راه طولانی را پیمود تا اینکه در دیدگاه متفکران مارکسیسم ساختارگرا، به عنوان ساختار پیچیدهای از عوامل اجتماعی، فرهنگی، جنسیتی و سیاسی تعریف شد. هنر در نهایت حاصل گفتمانهای ایدئولوژیک در ساختار قدرت حاکم است. اما آن چه در تمام رویکردهای مارکسیستی مشترک است، جایگاه سیاسی و
فهرست
هنر از دیدگاه مارکسیسم
مارکس
الگوی روبنا و زیربنا
پس از مارکس و آغاز هنرانقلابی و زیباییشناسی مارکسیستی
زییاییشناسی ماتریالیستی آلتوسر در رابطه با ایدئولوژی
مقالهای دربارهی هنر (در پاسخ به آندره دپره
تئاتر ماتریالیستی کارلو برتولاتزی و برتولت برشت
نقاش امر انتزاعی، نقاش روابط سوژه و ابژه
هنر و ایدئولوژی
آلتوسرگرایی در نقد و زیبایی شناسی
ادبیات به مثابه فرم ایدئولوژیک از دیدگاه ماشری
خوانش سمپتوماتیک ژولورن
ساز و برگ ایدئولوژیک در فیلم و نظریهی فیلم
نگرهی آپاراتوس، بودری، متز و مالوی
اسکرین: مک کیب و هیت در نقد واقعگرایی کلاسیک هالیوود
بلزی و سوژههای رئالیسم
دیدگاه ها