no-img
ام ای پدیا

دانلود سمینار مسیریابی وسایل نقلیه


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود سمینار مسیریابی وسایل نقلیه
doc
اسفند ۲۸, ۱۳۹۵
هر صفحه 112 تومان
تعداد صفحات: 18 صفحه
۲,۰۰۰ تومان
۲,۰۰۰ تومان – خرید

دانلود سمینار مسیریابی وسایل نقلیه


دانلود سمینار مسیریابی وسایل نقلیه

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۱۸ صفحه

 خلاصه ای از فایل

مقدمه

یکی از مباحثی که در چند دهه اخیر کاربرد زیادی در سیستم­های حمل ­ونقل داشته است، موضوع مسیریابی وسایل نقلیه است . این موضوع به عنوان پایه­ای­ ترین موضوع در مدیریت توزیع شناخته می­ شود. مسئله مسیریابی وسیله نقلیه به مجموعه­ ای از مسائل اطلاق می ­شود که هدف ایجاد چند تور برای سرویس­دهی به مجموعه­ای از مشتریان با توجه به محدودیت­ها است، به گونه­ای که هزینه ­های سرویس­ دهی کمینه شود و مجموع تقاضای مشتریان یک مسیر، از ظرفیت وسیله نقلیه مربوط به آن مسیر بیشتر نباشد. ایده اولیه مسئله مسیریابی وسائل نقلیه برای اولین بار توسط دانتزیگ و رامسر [۱۴] در سال ۱۹۵۹ در قالب یک مسئله مرکزی در حوزه حمل و نقل، توزیع و تدارکات مطرح گردید که نشان داد بکار گیری روش های مدیریتی و مباحث بهینه سازی در بحث حمل و نقل تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های مربوط به کالا دارد.

 با گذشت نزدیک به پنجاه سال از انتشار اولین مقاله، توسعه های زیادی در مسئله مسیریابی وسیله نقلیه به وجود آمده است. در این گونه مسائل، با توجه به عملیات مورد انتظار از وسایل نقلیه، ماهیت مسئله و محدودیت های موجود، پیچیدگی مدل سازی و رویکرد حل مسئله تحت تأثیر قرار می­ گیرد. یکی ازحالت­های رایج مسئله مسیریابی وسایل نقلیه، مسئله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره زمانی است که در این مسئله، علاوه برمحدودیت ظرفیت، هر یک ازمشتریان یا قرارگاه­ها (محل استقرار وسایل نقلیه) بازه­ ­های زمانی برای ارائه خدمات دارند. ولی اغلب، این مشتریان هستند که برای دریافت کالا، محدودیت زمانی را تعریف می­کنند و فقط در آن محدوده زمانی کالا دریافت کرده و یا برای محدوده زمانی ذکرشده، اولویت در نظر می­گیرند [۱۳].

مسیریابی وسایل نقلیه با محدودیت پنجره­ های زمانی، در دنیای واقعی کاربردهای فراوانی دارد؛ از جمله می­توان از تحویل مرسولات بانکی و پستی، جمع آوری زباله و فضولات، تقسیم سوخت بین جایگاه­های سوخت، مسیریابی اتوبوس مدرسه و غیره اشاره کرد [۲۲]. مسائل مسیریابی چندهدفه اغلب به صورت توسعه مسائل آکادمیک به منظور بهبود کاربرد عملی آنها، تعمیم مسائل کلاسیک و مطالعه مسائل دنیا، مورد استفاده قرار می­گیرند .

مروری بر مسائل VRP

مسئله مسیریابی وسایل نقلیه VRP یکی از مسائل مهم تحقیق در عملیات و حمل و نقل به شمار می­ آید. این مسئله نوعی از مسائل بهینه سازی ترکیبی می­باشد که بیش از ۴۰ سال قبل تعریف شده و شامل طراحی و بهینه کردن مجموعه­ ای از مسیرها برای جریانی از وسایل نقلیه است که می­بایستی به مجموعه­ای از مشتریان معین خدمات دهند. در این مسئله، وسایل نقلیه که هر کدام دارای ظرفیت محدودی می­باشند در یک یا چند دپو مستقر بوده و می­بایستی به تعدادی از مشتریان که دارای تقاضای مشخص و معلومی می­باشند و در اطراف دپو پراکنده شده­اند سرویس بدهند. بنابراین هدف در این مسئله طراحی و بهینه نمودن مجموعه ­ای از مسیرها برای وسایل نقلیه می­باشد بطوریکه در حداقل مسافت و یا زمان سفر کل، به تمام مشتریان سرویس ارائه نمایند [۱۸].

از کاربردهای اصلی این مسئله می­ توان به جمع آوری زباله، توزیع و پخش مواد غذایی و دارو، مسیریابی سرویس مدارس و کارمندان، توزیع و پخش نامه ­های پستی، برنامه­ریزی مسیر کشتی­ها، توزیع روزنامه، حرکت ربات­ها در کف کارخانه اشاره کرد. از جمله مهم­ترین اهدافی که در این­گونه مسائل مورد استفاده قرار می­ گیرند به شرح زیر می­باشد.

  • کمینه کردن مسیر پیموده شده توسط همه وسایل نقلیه
  • کمینه کردن کل تعداد وسایل نقلیه
  • کمینه کردن تابعی از زمان­های دیرکرد یا زودکرد خدمت رسانی وسایل نقلیه به مشتریان
  • حداکثر کردن رضایت مندی مشتریان و ….

مسئله مسیریابی ویزیتورها با در نظر گرفتن مهارت فروشندگان و زمان­های ویزیت متفاوت و زمان های حمل نقل بین سوپر مارکت­ها به منظور ایجاد بهترین تعادل بار کاری بین ویزیتورها با در نظر گرفتن  مهارت و تجربه آن­ها بصورت زیر تعریف می­شود:

 یک مجموعه از  فروشگاه متمایز،  که می­بایستی توسط  ویزیتور  ملاقات شوند بطوریکه هر فروشگاه تنها توسط یکی از ویزیتورها ملاقات می ­شود و هر ویزیتور در هر لحظه قادر به ویزیت تنها یک فروشگاه می­باشد. هر فروشگاه می­تواند توسط هر ویزیتوری ملاقات شود. هر فروشگاه در طول یک دوره زمانی معین تنها یک بار ویزیت می­ شود که به این دوره زمانی زمان ویزیت اطلاق می­ شود. زمان ویزیت فروشگاه­ ها توسط ویزیتورها نه تنها به نوع فروشگاه بلکه به توانایی و مهارت ویزیتورها هم بستگی دارد. هدف تحقیق یافتن بهترین تخصیص ویزیتورها به فروشگاه­ها و بهترین توالی ویزیت فروشگاه­ ها توسط هر فروشنده بطوریکه اختلاف بارکاری بین فروشنده­ ها کمینه گردد.

فهرست

۲-۱- مقدمه. ۱

۲-۲- مروری بر مسائل VRP.. ۲

۲-۳- تاریخچه VRP. ۳

۲-۴- تقسیم بندی مساله VRP کلاسیک: ۴

۲-۴-۱- مسیریابی وسیله ی نقلیه با دیدگاه ظرفیت (CVRP). ۴

۲-۴-۲- مسیریابی وسیله ی نقلیه با حمل در بازگشت (VRPB). ۵

۲-۴-۳- مسیریابی وسیله ی نقلیه با چنجره ی زمانی (VRPTW). ۵

۲-۴-۴- مسیریابی وسیله ی نقلیه با تقاضای دریافت و تحویل (VRPPD). ۶

۲-۴-۵- مسیریابی دوره ای وسیله ی نقلیه (PVRP). ۶

۲-۴-۶- مسیریابی وسیله ی نقلیه با چهارچوب اتفاقی (SVRP). ۷

۲-۵- مرور ادبیات مسیریابی وسایل نقلیه با تقاضای تحویل و دریافت همزمان (VRPSPD). ۸

۲-۶- مروری بر تحقیقات انجام شده در مورد مساله مسیریابی وسایل نقلیه دارای چند مرکز تامین (MDVRP). ۱۳

۲-۷- جمع بندی.. ۱۵

 



موضوعات :
مهندسی صنایع

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *