no-img
ام ای پدیا

دانلود سمینار مهارت زندگی


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود سمینار مهارت زندگی
doc
خرداد ۲۵, ۱۳۹۶
هر صفحه 97 تومان
تعداد صفحات: 37 صفحه
۳,۵۰۰ تومان
۳,۵۰۰ تومان – خرید

دانلود سمینار مهارت زندگی


دانلود سمینار مهارت زندگی

فرمت قابل ویرایش ورد  Word

تعداد صفحات: ۳۷ صفحه

خلاصه ای از فایل

مبانی نظری مهارت های زندگی

مبانی نظری مهارت‌های زندگی را می‌توان در روانشناسی، مشاوره و علوم‌تربیتی جستجو کرد. در روان‌شناسی، نظریه‌ بویژه نظریه رشد جامع که بر چهار جنبه اساسی رشد (جسمی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی) به صورت متعادل تأکید دارد. نظریه‌های یادگیری از جمله نظریه‌ی یادگیری اجتماعی بندورا[۱] و نیز در دهه اخیر نظریه‌های هوش هیجانی، پایه‌های نظری مهارت‌های زندگی را تشکیل می‌دهد (قاسم زاده، ۱۳۸۴).

یادگیری اجتماعی (رشد مهارت­های اساسی اجتماعی) یک عامل درمانی است که در تمامی گروههای درمانی به آن عمل می­شود، هر چند که ماهیت مهارت­های آموخته شده و صراحت فرآیند آن به تناسب نوع درمان گروهی تغییر می­کند.

در برخی از گروهها؛ برای مثال در گروه زوج­ها، بر رشد مهارت­های زندگی بسیار تأکید می­شود. گروههای پویا که دارای قوانین اساسی هستند بازخوردهای صریح را تشویق می­کنند و در نتیجه مراجعان، اطلاعات قابل ملاحظه ای را درباره­ی رفتار نامطلوب اجتماعی خود به دست می­آورند. برای افرادی که قادر به برقراری رابطه نیستند، گروه ابتدا به ساکن برای بازخورد دقیق از روابط میان فردی در مورد او فرصت را غنیمت می­داند.

سالها احساس فرد فقط این بوده است که یا دیگران از او دوری به مراتب فراتر از صرف شناخت و تغییر رفتار اجتماعی فرد است، اما کسب مهارت­های اجتماعی اغلب ابزاری قوی در مراحل نخستین تغییرات درمانی به حساب می­آید. به طور کلی اعضا می­توانند در گروههای درمانی، مهارت­های اجتماعی لازم را کسب کنند؛ مهارت­هایی همچون کمک به دیگران، روش­های مقابله با تعارض گرایش کمتر به داوری و قضاوت و در نهایت توانایی بیشتر در دست یافتن همدلی و بیان دقیق آن به دیگران. بی­شک این گونه مهارت­ها در تعامل­های اجتماعی آینده­ی افراد گروه کمک بزرگی خواهد بود (نوابی­نژاد، ۱۳۸۶).

فهرست

تعاریف… ۱

مبانی نظری مهارت های زندگی.. ۶

مبانی نظری گروه درمانی.. ۱۰

روش آموزش مهارت های زندگی: ۱۲

پیشینه اجرایی برنامه های آموزش مهارت‌های زندگی.. ۱۳

اهداف آموزش مهارت‌های زندگی.. ۱۴

اهداف عمده برنامه آموزش مهارت‌های زندگی نیز عبارت است از: ۱۵

اهداف آموزش مهارتهای زندگی به طور اخص عبارت است از: ۱۶

اهمیت مهارت‌های زندگی.. ۱۸

ابعاد مهارت‌های زندگی.. ۱۹

انواع مهارت.. ۲۰

پنج حوزه اصلی مهارت‌های زندگی.. ۲۴

تعریف ده مهارت اصلی زندگی.. ۲۵

روش‌های مورد استفاده در کارگاه‌های مهارت‌های زندگی.. ۲۸

بررسی متون.. ۲۹

پژوهشهای خارجی: ۲۹

پژوهشهای داخلی.. ۳۲



موضوعات :
روانشناسی

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *