دانلود سمینار مهارت های زندگی
دانلود سمینار مهارت های زندگی
فرمت قابل ویرایش ورد word
تعداد صفحات: ۴۵ صفحه
خلاصه ای از فایل
انواع مهارت های زندگی
همان طورکه از تعاریف استنباط می شود، مهارت های زندگی متنوع هستند و بسته به شرایط و عناصر اجتماعی و فرهنگی از جامعهای به جامعه دیگر ممکن است، متفاوت باشند. اکنون به توضیح هر یک از مهارت¬ها می پردازیم.
۱- توانایی تصمیم گیری: این توانایی به فرد کمک میکند تا به نحو مؤثرتری در مورد مسائل زندگی تصمیم گیری کند. اگر کودکان و نوجوانان و جوانان بتوانند فعالانه در مورد اعمالشان تصمیمگیری نمایند، جوانب مختلف انتخابها را بررسی و پیامد هر انتخاب را ارزیابی کنند، مسلماً در سطوح بالاتر بهداشت روانی قرار خواهند گرفت.
۲- توانایی حل مسئله: این توانایی فرد را قادر میسازد تا بطور مؤثری مسائل زندگی را حل نماید. مسائل مهم زندگی چنانچه حل نشده باقی بمانند، استرس روانی ایجاد میکنند که به فشار جسمانی منجر میشود.
۳- توانایی تفکر خلاق: این نوع تفکر، توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب است وآموزش آن فرد را قادر میسازد تا در برخورد با ارزشها، فشار گروهها در رسانههای گروهی مقاومت کنند و از آسیبهای ناشی از آن در امان بماند.
۴- توانایی تفکر نقادانه: این نوع تفکر، توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب است وآموزش آن فرد را قادر میسازد تا در برخوردبا ارزشها، فشار گروه و رسانههای گروهی مقاومت کند و از آسیبهای ناشی از آنان در امان بماند.
۵- توانایی ارتباط مؤثر: این توانایی به فرد کمک میکند که بتواند کلامی یا غیر کلامی و مناسب با فرهنگ، جامعه و موقعیت خود را بیان نماید، بدین معنی که فرد بتواند نظریهها، عقاید، خواستهها، نیازها و هیجانهای خود را ابراز و به هنگام نیاز بتواند درخواست کمک و راهنمایی کند
۶- توانایی روابط بین فردی: این توانایی به ایجاد روابط بین فردی مثبت و مؤثر خود با انسانهای دیگر کمک کند. یکی از این موارد، توانایی ایجاد و ابقای روابط دوستانه است که در سلامت روانی و اجتماعی، روابط گرم خانوادگی به عنوان یک منبع مهم حمایت اجتماعی و قطع روابط ناسالم نقش بسیار مهمی دارد.
۷-توانایی خودآگاهی: خودآگاهی توانایی شناخت خود،آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قدرت، خواستهها و ترسها است. رشد خودآگاهی به فرد کمک میکند، دریابد تحت استرس قرار دارد یا نه و این معمولاً پیش شرط و شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین فردی مؤثر و همدلانه است.
۸- توانایی همدلی: همدلی یعنی فرد بتواند زندگی دیگران را حتی وقتی با آنها بسیار متفاوت است، بپذیرد و به آنها احترام بگذارد. همدلی، روابط اجتماعی را بهبود میبخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده نسبت به انسانهای دیگر منجر میشود.
۹- توانایی مقابله با هیجان: این توانایی فرد را قادر میسازد تا هیجانها را در خود و دیگران تشخیص دهد. نحوه¬ی تأثیر هیجان¬ها بر رفتار را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجانهای مختلف نشان دهد. اگر با حالات هیجانی، مانند غم، خشم یا اضطراب درست برخورد نشود، این هیجانها تأثیر مستقیم بر سلامت جسمی و روانی خواهند گذاشت.
۱۰- توانایی مقابله با استرس: این توانایی شامل شناخت استرسهای مختلف زندگی و تأثیر آن بر فرد است. شناسایی منابع استرس و نحوه¬ی تأثیرگذاری آن بر انسان فرد را قادر میسازد تا با اعمال و موضعگیریهای خود، فشار و استرس را کاهش دهد. نوری قاسم¬آبادی و محمد خانی؛(۱۳۷۹)
فهرست
۲-۲- تاریخچه آموزش مهارتهای زندگی درجهان. ۲
۳-۲- تاریخچه آموزش مهارتهای زندگی در ایران. ۲
۵-۲-۱- مهارت عمومی، اصلی یا مشترک.. ۴
۵-۲-۲- مهارتهای خاص یا غیرمشترک.. ۴
۶-۲- کاربرد مهارتهای زندگی(ارتباط مؤثر و جرأتمندی) ۵
۷-۲- اهداف آموزش مهارتهای زندگی.. ۵
۹-۲- نقش مهارتهای زندگی در ارتقای بهداشت روان. ۸
۱۲-۲- ضرورت و اهمیت ارتباطات.. ۹
۱۳-۲- اصول و مقررات ارتباطات بین فردی.. ۱۰
۱۵-۲- عوامل مؤثر در شروع ارتباط.. ۱۰
۱۹-۲- اهمیت مهارت رفتار جرأتمندانه. ۱۴
۲۰- ۲- شیوههای آموزش مهارتهای زندگی.. ۱۵
۲۱-۲- اجرای برنامهی آموزش مهارتهای زندگی.. ۱۷
۲۲-۲- سازگاری و ناسازگاری.. ۱۷
۲۳-۲- تعاریف در حیطه سازگاری اجتماعی.. ۱۸
۲۴-۲- تحلیل فرایند سازگاری اجتماعی.. ۲۱
۲۵-۲- علائم بالینی اختلالات سازگاری.. ۲۱
۲۸-۲- ملاک و معیار سازگاری.. ۲۲
۲۹-۲- عوامل مؤثر برسازگاری اجتماعی.. ۲۳
۲۹-۲-۷- عوامل مذهبی و اخلاق. ۲۶
۳۱-۲-۱- نظریه های روانشناسی.. ۲۸
۳۱-۲-۱-۲- نظریه روانشناسی فردی آدلر. ۲۹
۳۱-۲-۱-۳- نظریه بین فردی سالیوان. ۳۰
۳۱-۲-۲- نظریه های جامعه شناسی.. ۳۱
۳۱-۲-۲-۱- نظریه ناهنجاری (دورکیم) ۳۲
۳۱-۲-۲-۲- نظریه ناهنجاری مرتون. ۳۲
۳۱-۲-۲-۳- نظریه کنش اجتماعی ماکس وبر. ۳۴
۳۱-۲-۳- نظریه های مددکاری اجتماعی.. ۳۴
۳۱-۲-۳-۱- نظریه توانمندسازی و مدافعه. ۳۴
۳۱-۲-۳-۲-نظریه سلامت اجتماعی کییز. ۳۵
۳۱-۲-۳-۳- نظریه مددکاری اجتماعی شناختی– رفتاری.. ۳۶
۳۱-۲-۳-۴- نظریه یادگیری اجتماعی.. ۳۶
۳۱-۲-۴- دیدگاه ها و مکاتب.. ۳۷
۳۱-۲-۴-۱- دیدگاه روان تحلیلی.. ۳۷
۳۱-۲-۴-۲- دیدگاه علوم رفتاری.. ۳۸
۳۱-۲-۴-۴- سازگاری اجتماعی در مکتب انسانگرایی.. ۳۹
۳۲-۲- پیشینهی پژوهش در خارج از کشور. ۳۹
۳۷-۲- فرضیه های اصلی پژوهش… ۴۵
۳۸-۲- فرضیه های فرعی پژوهش… ۴۵
دیدگاه ها