no-img
ام ای پدیا

دانلود سمینار هنر دوره دوم حکومت قاجار


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود سمینار هنر دوره دوم حکومت قاجار
doc
فروردین ۳۰, ۱۳۹۶
هر صفحه 108 تومان
تعداد صفحات: 23 صفحه
۲,۵۰۰ تومان
۲,۵۰۰ تومان – خرید

دانلود سمینار هنر دوره دوم حکومت قاجار


 دانلود سمینار هنر دوره دوم حکومت قاجار

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۲۳ صفحه

 خلاصه ای از فایل

هنر دوره قاجار

دوران قاجار به ذم کثیری از محثثان دوره انحطاط و نابودی هنر ایران است؛ شاید به شکلی این امر صحیح باشد و شاید باید نام آن را تحول و در مواردی استحاله گذاشت؛ هنر ایران تا پیش از دوره قاجار، هنری دینی، سنتی محسوب می­شد که قرن­ها متمادی، اصول ساختاری و مفهومی آن توسط هنرمندان از نسلی به نسل دیگر منتقل می­گشت. هنرمند ایرانی هیچ دلیلی نمی­دید که خط میش خویش را عوض کند؛ همان­طور که مردم ایران هیچ دلیلی برای تغییر شیوه زندگی خود نمی­دیدند، آن­ها قرن­ها فروانی را با دوش کشیدن نام رعیت و پرداخت بهای سنگین زندگی بدون عدالت اجتماعی گذراندن تا در دوره قاجار ناگهان از خواب سنگین بیدار شدند.

بخش اعظم این بیداری مربوط به ارتباط با کشورهایی است که از لحاظ مدنی و رفاهی پیشرفته محسوب می­شدند؛ چون انگلستان و همسایگان اروپاییش، همچنین پادشاهان قاجار با بی­تدبیری و ستم بی حد و حصری، عرصه را بیش از اندازه بر مردم تنگ نمودند، همان طور که در بخش تاریخچه آروده شده است، هیچ کورسوی امیدی در حکومت آن­ها وجود نداشت؛ بدین سان مردمی که هر روز بر اثر فقر، قحطی، سوء تغذیه، بی­سوادی و هزاران کمبود و نگونبختی دیگری زندگی تباه­شده­ی را تجربه می­کردند، به ستوه آمدند و تحولی را صورت دادند و نمود بارز این تحول در هنر بازتاب یافت.

هنر دوره قاجار از همین دو امر یعنی ارتباط با کشورهای غربی و تحولات اجتماعی تاثیرات بسیاری گرفت. اولین مورد در ساختار و فرم آثار نمود یافت و دومی در مضمون و گسترش هنر در طبقاتی به غیر از طبقه درباری؛ همچنین تاثیر حضور غرب در هنر هنرمندان طبقه مرفه و روشنفکر بیشتر مشهود است و تاثیر تحولات اجتماعی در هنر طبقه عامه نمایان­تر می­باشد.

هنر طبقه عامه که اولین تجربه مستقل و جدی خود را در ایران می­آزمود، توانست به جایگاه ویژه از بیان منحصر به فرد در فرم و مضمون دست یابد، از این رو بسیار حائز اهمیت است که هنرمندان طبقه عوام که تا پیش از این هیچ جایگاهی نداشتند و هیچ حمایتی از نگرش­های آن­ها در وادی هنر به عمل نمی­آمد به یک باره و به شکلی خودجوش دست به نمایش اندیشه­ هایشان در آثار هنری زدند، این امر جز در سایه اعتماد به نفسی که مبارزات و جنبش­های مدنی برای هویت بخشی به جایگاه انسانی و اجتماعی آن­ها داشت، محقق نمی­گشت. هنر آنان با هم­صنفان طبقه مرفه جامعه بسیار متفاوت بود و این هنر در دوره دوم حکومت قاجار رشد نمود و متعالی گشت. نکته جالب در این باب تاریخ افول این هنر است که تقریباً همزمان است با انحطاط سلسله قاجار، گویی این هنر قبای بود بر تن این دوره خاص.

اما عوامل دیگری نیز در این تغییر دخیل بودند، به دنبال جایگزینی رنگ و روغن به جای آبرنگ و مطرح شدن پرسپکتیو، سایه روشن و حجم پردازی در نقاشی قاجار که محصول تبادل فرهنگی با جهان غرب بود، دنیای سنتی و انتزاعی نقاشی ایرانی با همه­ی ویژگی­های خیال­پردازانه­اش کنار نهاده شد و نقاشی ایرانی با گرایش به سوی تک نگاره­پردازی و پرتره­سازی، فضای سنتی خویش را ترک گفت(ابراهیمی­ناغانی،۱۳۸۸ : ۲۱ ). هنرهای نوظهور نیز در روند این تغییر نقش به سزایی داشتند، حتی عوامل پیشرفت فنی چون چاپ سنگی نیز هنر دوره قاجار را متاثر ساخت. هنرهای دوره قاجار به طور کلی به دو دسته تقسیم می­شود:

فهرست

 بخش اول: هنر دوره دوم حکومت قاجار

               هنر دوره قاجار

 هنر درباری دوره دوم حکومت قاجار

 ویژگی نقاشی­های درباری دوره دوم حکومت قاجار

 هنر عامیانه در دوره دوم حکومت قاجار

 ویژگی­های هنرهای عامیانه دوره دوم حکومت قاجار

  تحول هنر دوره قاجار به واسطه برخورد با غرب

 هنرهای و فنون نوظهور در دوره قاجار

 چاپ سنگی

 عکاسی

  تئاتر و تعزیه

بخش دوم  تحولات اجتماعی و تعامل هنر و مذهب  

 تحولات اجتماعی و تاثیر آن بر مضامین مذهبی در هنر ایران

  تحولات اجتماعی و تاثیر آن بر مضامین مذهبی بر هنر عامیانه نیمه دوم حکومت قاجار

  تامل هنر عامیانه و مذهب در عهد قاجار

 مفاهیم مذهبی در هنرهای عامیانه قاجار

 



موضوعات :
هنر

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *