no-img
ام ای پدیا

دانلود سمینار چگونگی تشکیل و تشخیص رسوب آسفالتین


ام ای پدیا

ادامه مطلب

DOC
دانلود سمینار چگونگی تشکیل و تشخیص رسوب آسفالتین
doc
اسفند ۱۸, ۱۳۹۵
هر صفحه 100 تومان
تعداد صفحات: 29 صفحه
۲,۹۰۰ تومان
۲,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود سمینار چگونگی تشکیل و تشخیص رسوب آسفالتین


دانلود سمینار چگونگی تشکیل و تشخیص رسوب آسفالتین

فرمت قابل ویرایش ورد word

  تعداد صفحات: ۲۹ صفحه

 خلاصه ای از فایل

تعریف آسفالتین

واژه آسفالتین برای اولین بار در سال ۱۸۳۷ توسط بوسین گالوت[۱]  فرانسوی به کار گرفته شد. وی در بررسی اجزای بیتومن (آسفالت) شرق فرانسه و پرو به اجزایی برخورد کرد که در الکل نامحلول و در ترپنتین[۲] محلول بودند و شباهت زیادی نیز به آسفالت واقعی (قیر) داشتند و آنها را آسفالتین نامید. آسفالتین با ویژگی، نسبت بالای کربن به هیدروژن، مشخص شده و حلال های پارافینی با وزن مولکولی پایین باعث رسوب آنها می شوند] ۱۹-۲۰[.

نفت خام دارای سیستم کلوئیدی پیچیده ای است که از هیدروکربن های مختلف و ترکیبات حاوی ناجور اتمها (هترواتم ها) با وزن مولکولی و قطبیت متفاوت تشکیل شده است. از دیدگاه کلوئیدی اجزای نفت خام بر اساس وزن مولکولی و قطبیت به چهار دسته  اشباع، آروماتیک، رزین و آسفالتین[۳] تقسیم می گردند

در سال های اخیر، آسفالتین به صورت اجزایی که با اضافه کردن یک محلول پارافینی با نقطه جوش پایین مانند پنتان نرمال و بنزن رسوب می کنند، تعریف شده است خواه از منابع کربناتی مانند زغال، یا از نفت وشیل های نفتی گرفته شده باشند ] ۱۶[.

آسفالتین ها، سنگین ترین و قطبی ترین ترکیب نفت خام می باشند. از دیدگاه حلالیت، آسفالتین ها ترکیباتی از نفت خام هستند که در آلکانهای با وزن مولکولی پایین مانند نرمال هپتان نامحلول و در حلال های آروماتیکی مانند تولوئن و بنزن محلول می باشند. آسفالتین ها از ترکیبات آروماتیکی چند هسته ای تشکیل شده اند که در حلقه آروماتیکی حاوی  تعدادی گروه آلکیل می باشد. در ساختار آنها اکسیژن، سولفور، نیتروژن و فلزاتی همچون آهن، وانادیوم و نیکل یافت می شود. آسفالتین ها و رزین ها اجزای قطبی نفت خام و بیتومن را تشکیل می دهند. از این بین، آسفالتین ها دارای بالاترین وزن مولکولی و بیشترین قطبیت می باشند. رزین ها نیز تمایل شدیدی به چسبیدن با آسفالتین دارند و میزان حلالیت آسفالتین در نفت به مقدار آنها بستگی دارد.

وزن مولکولی بالای آسفالتین به خاطر تمایل زیاد آن به تجمع خود به خودی[۴] به سختی قابل اندازه گیری است. در مورد قطبی بودن اجزایی از نفت خام که مسئول تشکیل رسوب در مراحل مختلف بازیابی می باشند (هترواتم ها) اتفاق نظر وجود دارد اما موضوعی که هنوز ناشناخته باقی مانده است پدیده ناسازگاری اجزای سازنده نفت خام می باشد. بنا بر تعریف، گسیختگی اجزای نفت برای ترکیب و یا جدایش به صورت یک فاز مجزا ناسازگاری خوانده می شود. زمانی که ناسازگاری رخ دهد اجزای نفت (معمولا آسفالتین ورزین) تشکیل فاز مجزا می دهند و به صورت رسوب و یا لجن (بسته به ماهیتشان) در می آیند.

با بررسی های انجام شده در مورد عوامل موثر بر ناپایداری سیستم نفت از حالت تعادل می توان نتیجه گرفت که اجزای با وزن مولکولی بالا مخصوصاً آسفالتین و رزین به طور جدی تر سبب ایجاد ناسازگاری می شوند. بنابراین توزیع اجزای با وزن مولکولی بالا نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد که این امر در فهم خصوصیات فیزیکی-شیمیایی این اجزا و متعاقباً در درک و پیش بینی ناسازگاری اجزای نفت از اهمیت بالایی بر خوردار است .

فهرست

۱-۱-             پیشگفتار. ۱

بازیافت اولیه  ۱

انبساط سنگ و سیال ۲

رانش توسط گازمحلول ۲

رانش کلاهک گازی ۲

ورود آب به سازند نفتی ۲

۱-۱-۲بازیافت ثانویه  ۲

۱-۱-۳-بازیافت ثالثیه (ازدیاد برداشت)  ۲

۱-۱-۳-۱-تزریق گاز به مخازن نفت.. ۳

۱-۳- تزریق گاز دی اکسید کربن در بازیافت نفت.. ۴

۱-۴- مشکلات تزریق گاز به مخازن نفت.. ۶

۱-۵- مشکل تشکیل رسوب آسفالتین در مخازن نفت.. ۶

۱-۶- تعریف آسفالتین. ۸

۱-۷- عوامل عملیاتی مؤثر بر تشکیل یا تشدید رسوب آسفالتین. ۹

۱-۸- مکانیزم های تشکیل لخته های آسفالتین.. ۱۰

۱-۸-۱- مکانیزم حلالیت    ۱۰

۱-۸-۲- مکانیزم کلوئیدی   ۱۱

۱-۸-۳- مکانیزم انعقاد یا تشکیل توده  ۱۱

۱-۸-۴- مکانیزم الکتروکینتیک    ۱۲

۱-۹- روش های رفع مشکل رسوبات و معایب و مزایای آنها ۱۲

۱-۹-۱- روشهای مکانیکی   ۱۲

۱-۹-۲- روشهای شیمیایی   ۱۳

۱-۹-۳- روشهای حرارتی   ۱۴

۱-۹-۴- روش نوین تزریق گاز اشباع با نانو ذرات (تزریق هوشمند)  ۱۵

۱-۱۰- استفاده از فناوری نانو جهت کاهش رسوب آسفالتین. ۱۵

۱-۱۱- روش های تشخیص رسوب آسفالتین. ۱۶

۱-۱۱-۱- روش میکروسکوپی   ۱۶

۱-۱۱-۲- روش جذب نور  ۱۶

۱-۱۱-۳- روش وزن سنجی   ۱۶

۱-۱۱-۴- روش هدایت سنجی الکتریکی   ۱۷

۱-۱۱-۵- بررسی انتقال حرارت در پیش بینی نقطه شروع رسوب    ۱۷

۱-۱۱-۶- روش ویسکومتری   ۱۷

۱-۱۱-۷- روش اندازه گیری کشش بین سطحی   ۱۸

۱-۱۱-۸- روش اندازه گیری عدد بدون بعد باند  ۱۸

۱-۱۲- کشش بین سطحی.. ۱۸

۱-۱۳- معادله کشش سطحی یانگ لاپلاس… ۲۰

۱-۱۴- عدد بدون بعد باند. ۲۰

۱-۱۵- روش های اندازه گیری کشش بین سطحی.. ۲۱

۱-۱۵-۱- روش برآمدگی لوله مویین   ۲۱

۱-۱۵-۲- روش قطره آویزان   ۲۲

۱-۱۵-۳- روش ویلهلمی پلیت    ۲۳

۱-۱۵-۴- روش حلقه  ۲۴

۱-۱۶- امتزاج پذیری دو سیال.. ۲۵

 



موضوعات :
مهندسی نفت

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *